Tekijä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Myynnissä: nyt
Pelikoneet: PS3, Xbox 360 (testattu)
Moninpeli: Kyllä
Samalla koneella: 2–4
Verkossa: 2–4
Naapurin pöydässä
Street Fighter ja Tekken. Kaksi legendaarista tappelupelisarjaa, joilla molemmilla on ystävänsä. Mutta yhtäläisesti peleillä on myös eronsa, suuret ja perustavanlaatuiset sellaiset. Joten olin kovin yllättynyt, kun Capcom ja Namco päättivät yhdistää sarjansa ja julkaista kaksi peliä, joissa sarjojen tähdet ottavat yhteen kummankin kotikentällä.
Ensimmäisenä vuorossa on Street Fighter -versio, joka todistaa, että kaikki uudistukset eivät ole hyväksi.
Perinteet × uudistukset
Sitä voisi helposti yllättyä huomatessaan, että näinkin erilaisten pelien ristiliitoksesta huolimatta taistelun taustalla pörrää tuttu ja turvallinen Street Fighter IV -pelimoottori. Joitain pieniä perustason muutoksia on tapahtunut, sillä esimerkiksi heitot tuntuvat olevan aiempaa tehottomampia ja vaikeampia saada läpi, mutta pääsääntöisesti Street Fighterinsa pelannut on kuin kotonaan.
Tekken-faneille kyyti on kylmempää, sillä jo pelimoottorin luonteesta johtuen on selvää, että moni Tekkenistä tuttu asia, kuten vaikka syvyyssuunnassa liikkuminen, ovat historiaa. Tekkenistä tutut hahmot onkin selvästi vain yritetty puristaa Street Fighterin muotoiseen muottiin käytännössä antamalla näille Tekken-henkisiä erikoisliikkeitä, joita voi vielä usein kesken liikkeen muuttaa aivan toisiksi liikkeiksi.
Toimiiko ratkaisu sitten? Mielipiteet ovat jakautuneet. Itse sanoisin, että pelin kokonaisuutta tarkastellen kyllä. Tekken-hahmoja on hauska pelata, ja Yoshimitsusta on tullut viikon pelailun aikana ehkä oma suosikkini. Mutta Tekkeniä pelissä on kovin vähän: nämä ovat Street Fighterin kekkerit. Positiivista onkin, että kekkerit ovat kaikesta huolimatta kivat, kiitos hyvän ohjaustuntuman ja laajan hahmovalikoiman. Street Fighter IV oli rautaa, ja rautaa se on Tekken-hahmoillakin.
Erona aiempaan kaikki matsit ovat nyt tag-matseja, eli kukin pelaaja valitsee itselleen kaksi hahmoa. Toinen istuu lavan takana odottelemassa vuoroaan ja nuolemassa haavojaan, mitä nyt kaverin voi välillä pyytää superkomboon mukaan lyömään pari läpsyä mukaan.
Tag-kaverit ovat siis lähinnä mukava mauste, mutta samalla myös temmon hidaste. Kun kullakin pelaajalla on tavallaan käytössään kaksi kestopalkkia, on selvää, että vahinkoa pitää tehdä noin tuplamäärä entiseen verrattuna. Liikkeiden tehoa ei ole kuitenkaan kasvatettu. Niinpä varsinkin netissä useat matsit tuntuvat päättyvän time outiin selvän selätyksen sijaan kummankin pelaajan keskittyessä lähinnä välttelemään osumia.
Mutta toisaalta eipä Street Fighter x Tekkeniä kannata netissä pelatakaan.