Tekijä: Sega AM1
Julkaisija: Sega
Myynnissä: Nyt
Pelikoneet: Xbox 360 Kinect
Moninpeli: Ei
Niin sanottu guilty pleasure -peli on peli, josta sydän pitää, vaikka järki sanookin toista. Tällaisen hyvällä tavalla huonon pelin ansioita on vaikea hahmottaa tarkasti, eivätkä ne välttämättä ole kaikille ilmeisiä.
Asia pätee verrattomasti Kinectin Rise of Nightmares -selviytymiskauhupeliin, joka on saman pelistudion käsialaa kuin The House of the Dead -valopistoolisarja. Hengenheimolaisuuden panee merkille välittömästi, sillä Segan hölmönhauska Rise of Nightmares olisi ollut kuin kotonaan 1990- ja 2000-lukujen taitteen kolikkopelihalleissa.
Tarjolla on b-luokan tapaan tyyliteltyä ensimmäisen persoonan toimintakauhua, johon ei kaivata ohjaimia. Pelaaminen Kinectillä sujuu kuten odottaakin: pelimaailmassa esimerkiksi liikutaan asettamalla toinen jalka eteen, yläruumiilla käännetään kuvakulmaa ja interaktiivisuus ympäristöön hoidetaan käsiliikkeillä. Vihollisia mäiskitään puolestaan nyrkkeilyasennosta.
Pelattavuus on pääpiirteittäin toimivaa ja asiaankuuluvan huvittavaa, joten pelin viihdearvo kiinnostaa. Hauskuudestaan huolimatta homma alkaa kuitenkin tuntua pidemmän päälle turhan työläältä, kömpelöltä ja pitkäveteiseltä. Joka tapauksessa Kinect antaa selkeää lisäarvoa pelaamiseen. Myös typerä tarinankerronta sopii ilmapiiriin, jota miellyttävän segamainen ulkoasu osaltaan vahvistaa.
Vaikka Rise of Nightmaresissa onkin ilmeisiä puutteita ja paljon hiottavaa, siitä haluaa pitää. Se on viihdyttävä Kinect-peli, joka erottuu edukseen laitteen tyypillisen tanssi- ja urheilutarjonnan joukosta. Ristiriitaisessa kokonaisuudessa on herkullista tulevan kulttisuosikin ja kielletyn hedelmän makua.