K-18!
Tekijä: Kojima Productions
Julkaisija: Konami
Myynnissä: Nyt
Pelikoneet: 3DS
Moninpeli: Ei
Samalla koneella: Ei
Verkossa: Ei
Taas hiljaa, hiljaa hiivitään
Tämä lienee jo neljäs kerta, kun Metal Gear Solid 3 on saapunut vuosien mittaan arvosteltavaksi, viimeksi kuukausi sitten HD Collectionin kupeessa. Metsähiippailun 3DS-päivityksen ajoitus on tässä mielessä sangen kummallinen.
Metal Gear Solid: Snake Eater 3D hyödyntää upeasti konsolin 3D-efektiä, ovathan alkuperäiselle pelille täysin uskollisena pysyneet kohtaukset ja välivideot kuin luotuja sitä varten. Silti ulkoasu jää alkuperäisen – ja etenkin teräväpiirtoversion – jalkoihin karsittujen yksityiskohtien sekä ruudunpäivitysongelmien takia.
Sujuvaa metsähiiviskelyä on päivitetty MGS4:ssä kuvioihin tulleella kyyrykävelyllä ja olan yli kuvatulla tähtäyksellä, joista ei juuri ole käytännön hyötyä. Metsän laajojen etäisyyksien ja astetta pienemmän ruudun takia jo perusaseilla tähtääminen voi olla melkoista tarkkuusammuntaa, jolloin ensisijaisesti turvautuu tavanomaiseen FPS-tähtäykseen.
Jaksan hämmästellä, kuinka sarjan luojat yrittävät puskea taskumuotoon monimutkaisempaa peliä kuin laitteella on tarpeen. Esimerkiksi klassinen ja taskumuotoon paremmin soveltuva yläkuvakulma on hylätty kokonaan vapaasti liikuteltavan kameran tieltä, joka melkeinpä vaatii Circle Pad Pro -lisäohjaimen toimiakseen siedettävästi. Yllättävintä kuitenkin on, että ase-, ravinto- ja lääkintävalikoissa navigointi on näppärästä kosketusnäytöstä huolimatta hitaampaa kuin alkuperäisessä versiossa.
Metal Gear Solid: Snake Eater 3D ei ehkä toimi yhtä mairittelevasti kuin alkuperäinen versio isolla ruudulla, mutta pelistä yhä huokuu samat erinomaiset elementit ja piirteet, jotka ovat luoneet pelin klassikkoaseman.