”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.
Kun reaaliaikainen strategiapeli Command & Conquer ilmestyi vuonna 1995, sen menestys käytännössä määritti, millaiseksi genre muotoutuisi. Pelin kehittänyt Westwood oli aikaisemmin tehnyt esimerkiksi roolipeliklassikko Eye of the Beholderin, sekä strategiavetoisen Dune 2:n, joka perustui Frank Herbertin Dyyni-kirjaan ja erityisesti David Lynchin siitä tekemään elokuvaan. Westwood tunnetaankin lähinnä juuri strategia-, seikkailu- ja roolipeleistään. Dyynin ja Command & Conquerin välissä studio kuitenkin kokeili jotain muusta tyylistään eriävää.
Disney-animaatioon perustuva The Lion King ilmestyi vuonna 1994 kouralliselle tietokoneita ja konsoleita, esimerkiksi Sega Genesikselle, Super Nintendolle ja Amigalle. Sen julkaisija Virgin Interactive oli vuotta aikaisemmin kehittänyt ja julkaissut Disneyn Aladdiniin perustuvan pelin. Kun Leijonakuninkaan elokuvaversio oli tekeillä, Disney otti yhteyttä Virgin Interactiveen, jonka toivoi kehittävän pelin filmin pohjalta. Virgin antoi tehtävän Westwoodille, jonka oli ostanut pari vuotta aikaisemmin. Aladdinin kehittäneen tiimin oli aluksi ollut määrä auttaa pelin teknisessä puolessa, mutta tiimi oli erimielisyyksien vuoksi lähtenyt kävelemään Virginiltä vain hiukan ennen Westwoodin mukaantuomista. Niinpä Westwood sai pärjätä omillaan projektin parissa.
Ilmestyessään The Lion Kingiä kritisoitiin sen vaikeuskäyrästä ja epätarkasta ohjauksesta, erityisesti Sega Genesiksellä ja Super Nintendolla. Pelin äänisuunnittelu ja visuaalinen ilme saivat kuitenkin osakseen ylistystä. Pelin ohjaaja Louis Castle on kertonut, että kaikki pelin hahmoanimaatiot kulkivat Disneyn omien animaattorien lävitse. Vastaavasti pelin musiikki on sovitettu elokuvan musiikkeja käyttäen. Castlen mukaan kehittäjätiimi kuvaili pelin Disneylle kenttä kerrallaan: miltä taso näyttäisi, millaisia hahmoja siellä olisi ja mitä hahmot tekisivät. Disney animoi sen kuin se olisi ollut lyhytelokuva, minkä jälkeen hahmoanimaatiot kopioitiin ruutupaperille niin, että ne saatiin siirrettyä peliin.
The Lion King oli ensimmäinen ja viimeinen Disney-peli, jonka Westwood kehitti. The Lion Kingin julkaisua seuranneena vuonna ilmestyi Command & Conquer, josta studio todennäköisesti parhaiten tunnetaankin. Elokuvapelien tekeminen kuitenkin jatkui: vuonna 1997 ilmestyi Bladerunner. Studion viimeinen peli, Earth & Beyond julkaistiin 2002, jota seuraavana vuonna Westwood lakkautettiin taloudellisista syistä.
Katso lisää: