Age of Empires II palaa tänään! Pelaajan haastattelussa uusioversioprojektin vetäjät

Rakastettu strategiaklassikko Age of Empires II palaa tänään entistä ehompana. Julkaisupäivän kunniaksi jututimme projektin vetäjiä kestosuosikin kasvojenkohotuksesta.

14.11.2019 12:00

Hiljattain parikymppisiään juhlinut strategiaklassikko Age of Empires II palaa tänään ehostettuna Definitive Edition -versiona. Pääsimme jututtamaan juhlajulkaisun tiimoilta pelin luovaa johtajaa Adam Isgreeniä ja Microsoftia uusioinnissa avustaneen Forgotten Empires -studion projektinvetäjää Bert Beeckmania.

 

Mahtavaa päästä juttelemaan kanssanne. Pelasin Age of Empires II:n puhki lapsena ja olen edelleen suuri fani. En silloin edes osannut englantia, ja minulla oli silti hauskaa.

Alan Isgreen: Pääsit heti asian ytimeen. Rakastamme sitä, että kaikilla on omat muistonsa ja tarinansa tästä pelisarjasta, ja haluamme kunnioittaa sen perintöä tällä projektilla. Tahdoimme tuoda takaisin saman Age of Empires II:n, jonka fanit muistavat, mutta paljon parempana.

Ja se näkyy. Pelasin peliä Gamescom-messuilla, ja se tuntui kotiin palaamiselta. Kaikki oleellinen oli lihasmuistissa vielä vuosienkin jälkeen.

AI: Tuo on jotain, mistä halusimme ehdottomasti pitää kiinni.

Bert Beeckman: Kehitimme Age of Empires II:n uusioversiota tiiviissä yhteistyössä faniyhteisön kanssa, ja kun tiedustelimme heidän ajatuksiaan, pelituntuman säilyttäminen nousi päällimmäiseksi prioriteetiksi. Fanit halusivat käytännössä pitää Age of Empires II:n juuri sellaisenaan, mutta jotta uusioversion tekemisessä olisi mieltä, meidän oli keksittävä tapoja parantaa kokemusta pilaamatta sitä.

Uskalsimme koskea esimerkiksi strategiseen yleiskuvaan. Reaaliaikaisissa strategiapeleissä on tärkeää olla jatkuvasti tietoinen siitä, mitä ympärillä tapahtuu, ja halusimme tehdä siitä helpompaa. Jotta Age of Empiresissa pysyisi kärryillä, pelaaja joutuu jatkuvasti klikkailemaan eri rakennuksia ja yksiköitä. Esimerkiksi peliä striimatessa yleisön on todella vaikea pysyä kärryillä.

Lisäsimme siis yleisnäkymän ylänurkkaan tilannekatsauksen, josta pelaaja voi helposti seurata yksiköiden ja teknologioiden valmistumista. Pienestä muutoksesta on suuri hyöty. Jos uutta ominaisuutta ei kuitenkaan jostain kumman syystä tahdo käyttää, 90-luvulle on helppo palata parilla klikkauksella pelin asetuksissa. En kyllä ymmärrä, miksi kukaan haluaisi tehdä niin.

Peli tukee nyt 4K-resoluutiota, mutta se näyttää juuri sellaiselta kuin muistankin. Miten tämä on edes mahdollista?

AI: Graafinen puoli oli meidän suurin haasteemme. Meidän piti pystyä esittämään Age of Empires II sellaisena kuin fanit sen muistavat. Jos käynnistäisit nyt alkuperäisen version, tajuaisit heti, kuinka kamalalta se näyttää, mutta ihmiset eivät muista sitä sellaisena.

BB: Koska pelissä on nyt 4K-grafiikka, pelaaja voi vihdoinkin zoomailla lähelle ja kauas. Näin pääsemme nauttimaan kaikista uuden grafiikan huikeista yksityiskohdista mutta myös tarkastelemaan valtakuntaa laajemmalta kantilta.

Mielenkiintoista on se, että monet kuvittelevat tämän ominaisuuden olleen Age of Empiresissa aina. Se ei kuitenkaan aikoinaan ollut mahdollista, koska peli oli – ja on edelleen – kaksiulotteinen ja spritepohjainen. Nykytehojen voimin onnistuu kuitenkin moni asia, joka olisi ollut Age II:n ilmestymisen aikaan pelkkä päiväuni.

Kaikki nämä pienet lisäykset tuntuvat kokonaiskuvassa todella luonnollisilta. Mistä pikku parannuksesta olette ylpeimpiä?

AI: Meidän piti olla todella varovaisia, ettei pelaajille jäisi pienistäkään muutoksista paha maku suuhun. Jos muutimme jotain, sille piti olla selkeä syy.

Yksi positiivinen muutos on peltojen uudelleenkylvö, joka piti vanhassa Age of Empires II:ssa tehdä aina manuaalisesti sadon ehdyttyä. Olemme nyt lisänneet napin, jota painamalla kyläläiset voi määrätä työskentelemään pelloilla itseohjatusti. Oikeastaan ainoa syy olla käyttämättä tätä ominaisuutta on mahtava marakassiääni, joka peltojen ehtymisestä kuuluu.

BB: Toinen mainitsemisen arvoinen lisäys on komentojono, jollainen on kirjaimellisesti jokaisessa strategiapelissä tätä nykyä. Age of Empiresissa sellaista ei ole tähän asti ollut, mutta nyt se oli lisättävä. Shift-näppäimen pitäminen painettuna mahdollistaa useamman komennon antamisen kerralla. Tällaisilla pienillä parannuksilla saimme tehtyä pelistä vähemmän työlään ja hauskemman pelata.

Onko sodankäynnin mekaniikkoja muutettu?

BB: Ehdottomasti. Peli on nyt tarpeeksi fiksu ymmärtääkseen, että kun maalaat joukkoja hiirellä, et todennäköisesti halua mukaan väärässä paikassa vetelehtiviä kyläläisiä.

AI: Definitive Editionissa pelaajat eivät siis enää lähetä työläisiään vahingossa varmaan kuolemaan! Tämänkin ominaisuuden saa tosin kytkettyä pois päältä.

Pelissä on nyt myös hyökkäysliike, eli joukot voi käskeä liikkumaan tiettyyn pisteeseen ja hyökkäämään matkalla kaiken vastaantulevan kimppuun. Tämäkin ominaisuus on nykyään jokaisessa pelissä, mutta meiltä se puuttui. Sen toteuttaminen oli yllättävän työlästä, koska meidän piti rakentaa kokonainen logiikkajärjestelmä sitä varten. Mitkä yksiköt hyökkäävät kenenkin kimppuun? Mitkä ovat niiden prioriteetit? Onneksi tiimimme teki tässä loistavaa työtä.

Emme ole kuitenkaan muuttaneet peruspeliä näiden uutuuksien alla. Yksiköidensä mikromanageroinnista ja jokaisen liikkeen suunnittelemisesta nauttivat voivat edelleen tehdä niin. Se on palkitsevaa, sillä vaikka hyökkäysliike on hyvin rakennettu, mikään tekoäly ei ole yhtä fiksu kuin asiansa osaava pelaaja.

Tekoälyä on ilmeisesti rukattu myös reilumpaan suuntaan?

AI: Vihollisten tekoäly on paljon parempi kuin ennen. Me teimme kokeen, jossa usutimme seitsemän vuoden 1999 tekoälypelaajaa yhtä Definitive Editionin tekoälyä vastaan, ja moderni tietokone pyyhki vastustajillaan lattiaa – vaikka vanhat tekoälyt huijasivat minkä ehtivät!

Uusi tekoälymme on täydellisen reilu. Sillä ei ole tietoja, resursseja tai mitään muitakaan etuja, joita ihmispelaajalla ei sen asemassa olisi. Tietokonevihollisen täytyy partioida ympäri karttaa ja perustaa päätöksensä siihen, mitä se matkoillaan näkee. Vanha tekoälymme näki koko alueen, tiesi mitä ihmispelaajat rakensivat ja istui valtavien resurssikasojen päällä. Ja se häviää silti uudelle taistelussa!

Pelaajat voivat kuitenkin valita, kumpaa tekoälyä vastaan he haluavat pelata. Samassa matsissa voi myös olla kumpaakin mallia.

Kuulostaa suurelta muutokselta. Oliko oikean tasapainon löytäminen vaikeaa?

BB: Voi luoja, todella hankalaa.

AI: Yksi Age of Empiresin parhaista puolista on aina ollut se, että sen parissa voi rentoutua ja pitää hauskaa. Alemmilla vaikeustasoilla voi nytkin keskittyä lähinnä rakenteluun, eikä pelaajalta vaadita järjetöntä aggressiota. Meidän piti kuitenkin varmistaa, että tekoäly tarjoaa vastusta myös niille, jotka haluavat todella tapella.

BB: Sen vuoksi lisäsimme peliin uuden hillittömän haastavan vaikeustason, joka todella pakottaa pelaajat työskentelemään menestyksensä eteen. Meillä on kahden vuosikymmenen edestä dataa todella taitavien kilpatason pelaajien strategioista, ja rakensimme uuden tekoälyn niiden päälle. Pelistä voi oppia uusia asioita vain seuraamalla tekoälyn toimia.

Entäpä kampanjatila? Sen tarjonta oli aikanaan laadullisesti melko epätasaista.

AI: Kävimme kaikki kampanjatilan tehtävät läpi yksitellen. Rakastettuihin kestosuosikkeihin emme juuri koskeneet, mutta osa tehtävistä oli tosiaan melkoisen työläitä. Suurin osa raskaammista tehtävistä oli rakennettu idioottivarmoiksi opetusosioiksi niille, jotka eivät siihen aikaan vielä osanneet pelata peliä.

Siivosimme ja napakoitimme monia tehtäviä, mutta pelissä on silti yli 200 tunnin edestä kampanjatehtäviä. Definitive Editionissa on kaikki peruspelin sisältö ja sen lisäosat, ja näiden lisäksi siihen on kirjoitettu kolme uutta kampanjaa ja lisätty neljä uutta sivilisaatiota.

BB: Uusi sisältö keskittyy Keski-Aasian ja itäisen Euroopan viimeisiin kaaneihin. Se kertoo sivilisaatioista, jotka syntyivät Tšingis-kaanin valtakunnan hajoamisen tuloksena.

Mikä tekee Age of Empires II:sta teidän mielestänne uusioversion arvoisen? Miksi se on niin rakastettu?

AI: Age of Empiresin suurin vahvuus sarjana on sen aihepiiri, sillä historia on helposti lähestyttävää kenelle tahansa. Fantasia-aiheinen strategiapeli joutuu aina selittämään maailmaansa ja mekaniikkojaan, ja scifipeleissä sen tarve on ehkä vieläkin suurempi.

Age of Empiresissa kaikki on kuitenkin selkeää. Kaikki tietävät, mitä kottikärryt tekevät, tai mitä tapahtuu, jos jousipyssymiehet laitetaan vastakkain miekkamiesten kanssa. Peleihin on todella helppo tarttua, ja sen takia ne ovat saavuttaneet niin suuren yleisön.

BB: Sarja tarjoaa tunnistettavia yhtymäkohtia myös spesifimmällä tasolla. Käsittelemme oikeiden ihmisten oikeaa historiaa, ja aina kun lisäämme uuden sivilisaation peliin, saamme paljon iloisia viestejä niiden kansojen edustajilta ja jälkeläisiltä. Pelissä mukana oleminen on iso asia monille, ja se puolestaan on meille iso asia.

 

Age of Empires II: Definitive Edition on nyt saatavilla Steamissa, Windows Storessa ja Xbox Game Passin kautta.