Microsoft iskee: Xbox One tukeekin omakustannepelejä, kaikki konsolit toimivat kehitysyksikköinä

Microsoft antaa kehittäjien sittenkin julkaista itse pelinsä Xbox Onelle, mikäli moiselle ratkaisulle on vain tarvetta. Samalla yhtiö on antanut lisäksi vihiä myös muista tempauksistaan, jotka auttanevat varsinkin indiekehittäjiä.

25.7.2013 13:01

Microsoft on sittenkin antamassa kehittäjille mahdollisuuden julkaista itse omia pelejään Xbox Onelle. Ohjelmistojätti ilmoitti asiasta keskiviikon ja torstain välisenä yönä hieman sen jälkeen, kun pelilehti Game Informer huhuili ratkaisusta.

Siinä missä omakustanneperiaatetta noudattava julkaisumalli on jo itsessään suuri juttu pienemmille indiekehittäjille, on Microsoft luvannut lisäksi, että kaikki Xbox One -konsolit voivat toimia pelinkehityksessä käytettävinä kehitysyksikköinä, kunhan käyttäjä on vain rekisteröitynyt kehittäjäksi. Microsoftin antamien useiden haastattelujen mukaan kaikki omakustannepeleihin ja niiden kehitykseen liittyvät työkalut eivät ole kuitenkaan heti julkaisussa saatavilla, vaan ne pyritään ujuttamaan osaksi konsolia sen ensimmäisen elinvuoden aikana.

– Visiomme on, että jokainen voi olla luoja, jokaista Xbox Onea voi käyttää kehittämiseen ja että jokainen peli ja kokemus voi hyödyntää kaikkia Xbox Onen ja Xbox Liven ominaisuuksia. Tämä koskee niin omakustannetta, Kinectia, pilveä, saavutuksia kuin Xbox Liveen liittyvää hyvää löytyvyyttäkin, Xbox-pomo Marc Whitten julisti tiedotteessaan.

Kehityskynnyksen laskemisen lisäksi Microsoft pyrkiikin käsittelemään Xbox Onella indiepelejä aiempaa tasa-arvoisemmin muiden pelien kanssa tuomalla kaikki konsolin pelit tarjolle yhteen yhteiseen kauppapaikkaan. Luonnollisesti jonkinlainen varmennusprosessi on Microsoftilla edelleen vielä toki pelien suhteen olemassa, minkä ohella yhtiö pyrkii myös jatkossakin auttamaan pelaajia löytämään usein eri tavoin heitä kiinnostavat tuotteet. Pääkauppapaikan pitäisi siis pysyä tolpillaan jatkossakin, vaikka sen koko periaatteessa voikin kasvaa vielä vauhdilla.

Sekä Nintendo että Sony ovat uusimpien konsoliensa yhteydessä tuoneet jo aikaisemmin esille, että he tarjoavat mahdollisuuden omakustanteisille peleille, mitä nyt poikkeuksellisesti ainakin Japanissa Nintendo vetää vielä ajoittain tiukkaa linjaa tämän suhteen. Aggressiivisimmin indiepolitiikkaansa onkin kaksikosta hehkuttanut tällä hetkellä Sony, joka varasi esimerkiksi pitkän osion viime E3-lehdistötilaisuudestaan esitelläkseen suuren määrän pienempien pelinkehittäjien pelejä.

Aina tähän hetkeen asti Microsoft oli antanut ymmärtää, että yhtiö toimisi Xbox Onen pelijulkaisujen kanssa samalla tavoin kuin nykyisellä konsolillaan. Xbox 360:llä indiekehittäjät ovat saaneet pelinsä esimerkiksi Xbox Live Arcade -latauskauppapaikalle vain joko Microsoftin itsensä kanssa tehtävällä julkaisusopimuksella tai hankkimalla jonkun kolmannen osapuolen julkaisijan avukseen.

Muutamilla markkina-alueilla Microsoft toi toki tarjolle vuosia sitten myös Xbox Live Indie Games -latauskauppapaikan, joka oli säännöiltään huomattavasti höllempi pelien suhteen. Kauppapaikka on kuitenkin ollut erittäin vaihtelevasti saatavilla ympäri maailmaa ja sitä on muutenkin pidetty heikosti esillä Xbox 360:n muun tarjonnan keskellä. Raporttien mukaan Microsoft lakkasi myös hiljattain kehittämästä XNA-työkalujaan, jotka ovat olleet tärkeä selkäranka koko palvelulle.

Lisätietoja Microsoftin tuoreesta visiosta ja toimintaperiaatteista on määrä saada elokuussa Saksassa järjestettävillä Gamescom-messuilla. Raha-asiat herättävätkin tällä hetkellä varsinkin vielä kysymyksiä.

Xbox One julkaistaan Suomessa marraskuussa arviolta noin 529 euron hintaan.

Lähde: Xbox Wire, Polygon, Kotaku, Giant Bomb, Game Informer