Xbox korottaa taas konsolien hintoja – antoi synkän arvion muistin hintojen kehityksestä

Xbox-konsolien hinta nousee taas maailmanlaajuisesti.

26.6.2026 17:42

Xbox on ilmoittanut korottavansa konsoliensa hintoja jo toistamiseen vuoden sisään.

Microsoftin peliosasto korotti nosti konsolien hintoja viimeksi lokakuussa. Uusien korotuksien taustalla on tälläkin kertaa komponenttien hintojen kasvu.

Lue myös: Pelaaminen kallistuu – Xbox nostaa pelien, konsolien ja ohjainten hintaa myös Suomessa

Lue myös: Xbox laski Game Passin hintaa – uudet Call of Duty -pelit eivät kuulu enää tilaukseen

Xbox kertoo tiedotteessaan pyrkineensä välttämään hinnankorotukset neuvottelemalla toimittajiensa kanssa. Tallennustilan ja muistin hintojen raju kasvu on kuitenkin pakottanut yhtiön nostamaan laitteidensa hintoja. Suunta ei myöskään näytä kääntymisen merkkejä, sillä Xboxin mukaan hintojen odotetaan kaksinkertaistuvan syksyyn 2027 mennessä.

Hinnankorotukset koskevat Xbox Series X/S -konsoleita. 512 gigatavun tallennustilalla varustettujen konsolien hintojen kerrotaan nousevan 100 dollarilla ja 1 Tt konsolien 150 dollarilla. 2 Tt konsolin valmistus sen sijaan lopetetaan kokonaan kustannuspaineiden vuoksi.

Lue myös: Steam Machine julkaistiin – maksaa yli tuhat euroa

Lue myös: MSI:n uusi kannettava pelilaite sai huiman hintalapun

Uudet hinnat astuvat voimaan elokuun alusta. Hinnankorotusten kerrotaan olevan maailmanlaajuisia, mutta konsolien eurohintojen korotuksia ei ole vielä tarkennettu.

Lähde: Xbox