Nettiroolipeleissä käydään nykyisin ahkerasti virtuaalikauppaa, jossa pelaajat maksavat oikeaa rahaa pelivaluutasta tai aseistuksesta. Toiminnan takana ovat yhtiöt, joiden työntekijät hankkivat virtuaalisia kultarahoja ja taikamiekkoja työkseen.

Tämä kauppa on kasvanut Etelä-Koreassa niin kannattavaksi, että valtio on tehnyt siitä verotettavaa toimintaa. Korean kansallinen veropalvelu ilmoitti, että tietyn rajan ylittävät virtuaalitulot joutuvat tämän kuun alusta lähtien arvonlisävero piiriin.

Virtuaalikauppiaat, jotka ansaitsevat työllään 6 000 000 – 12 000 000 korean wonia eli 4 800 – 9 600 euroa puolessa vuodessa, maksavat tästä tulosta arvonlisäveron. Sen veloittaa suoraan kauppojen välikätenä toimiva yritys. Tätä suuremmista virtuaalikaupoista joutuu arvonlisäveron lisäksi maksamaan myös liiketoimintamaksua.

Veropalvelu kertoo, että sillä on myös keinot seurata virtuaalikauppojen rahavirtoja. Suuret virtuaalivälittäjät ovat jo suostuneet auttamaan virastoa tässä asiassa.

Ongelmalliseksi asian tekee se, että monet pelifirmat kieltävät virtuaalisten esineiden kauppaamisen oikealla rahalla. Veropalvelun edustajien mukaan kaupan verotettavuus ei vaikuta siihen, onko esineiden myyminen jossain pelissä laitonta vai ei.

Lisää luettavaa