”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin uusi artikkelisarja, jossa kerromme faktoja pelialan, sen ikonien ja tekijöiden taustoista ja salaisuuksista.
Naughty Dog on studio, joka on viime vuosina suoltanut koneistostaan Unchartedin ja The Last of Usin kaltaisia hittejä. Talo kuitenkin aloitti voittokulkunsa jo vuonna 1996.
Vuonna 1994 kolme konsolikentän suurinta olivat Nintendo, Sega ja Sony. Kahdella kolmesta oli maskotti: Nintendolla Mario ja Segalla Sonic. Naughty Dogin perustajien, Andy Gavinin ja Jason Rubinin mielestä Sonyn tyhjiö piti täyttää jollain. He ryhtyivät puuhaamaan hahmoa, jonka toivoivat nousevan PlayStationin keulakuvaksi. Ensin täytyi kuitenkin löytää sopiva otus.
Gavin ja Rubin tahtoivat tehdä saman kuin Sega oli tehnyt siilin ja Warner Bros. Tasmanian tuholaisen kanssa. He hankkivat kirjan australialaisista eläinlajeista ja valikoivat sopivimman oloiset elikot. Ehdokkaiksi valikoituivat vompatti, päästäiskenguru ja pussimäyrä.
Varsinaisella lajilla ei Rubinin mukaan ollut viime kädessä erityisemmin väliä. Se, että ruudulla ravaava otus muistuttaa lopullisessa tuotteessa hieman pussimäyrää, on lähinnä onnekas sattuma. Rubin kuvailee, että hahmon lopullisen muodon sanelivat ensisijaisesti tekniset vaatimukset ja PlayStationin matala resoluutio, vasta sitten inspiraatio.
Willie the Wombat -työnimellä kulkenut peli muuttui Crash Bandicootiksi vasta kehityksen loppuvaiheilla. Tekijätiimi oli päätynyt pussimäyrään, joka tunnetaan englanniksi nimellä bandicoot, mutta tämän varsinaista nimeä etsittiin verrattain kauan. Vasta, kun kehityksen loppupuolella alettiin täyttää pelin pitkäpiimäisempiä osuuksia rikottavilla laatikoilla, valikoitui oranssin otuksen nimeksi hajottamisteeman mukaisesti Crash.
Lue lisää:
Making Crash Bandicoot – part 2