Tänä syksynä ilmestyvä Halo: Reach on oikea jatko-osa Halo-sarjalle. Siinä missä Halo 3: ODST oli pelkkä sivuprojekti, Reach tuo mukanaan pitkän yksinpelikampanjan ja kokonaan uuden moninpelin. Pääsimme testaamaan jälkimmäistä.

Reach_MPBeta_GenDefense03

Kykyjä etsimässä

Ensimmäinen asia, joka pistää silmään, parantuneen grafiikan lisäksi, on ruudun vasemmalla näkyvät symbolit. Pelaaja voi valita mieleisensä neljästä eri erikoiskyvystä jokaisen pelin alussa. Erikoiskyvyt ovat Scout, Guard, Stalker ja Airborne.

Scoutin avulla pelaaja voi ottaa pikapyrähdyksiä, Guard taas saa pelaajan kyyristymään ja suojautumaan luodeilta, räjähdyksiltä ja plasmalta, Stalker muuttaa pelaajan näkymättömäksi ja Airborne tuo rakettirepun selkään.

Reach_MPBeta_GenDefense04

Jokaiselle erikoiskyvylle on selvästi oma paikkansa. Pelimuodosta, kentästä ja pelaajasta riippuen kaikista kyvyistä saa selvän hyödyn. Lentämällä rakettirepulla voi edetä paikasta toiseen vaivattomasti, mikäli kentässä on paljon korkeuseroja, suojautuminen auttaa jos pelaaja tupeksii energiansa vähiin, pikapyrähdyksen avulla voi ehtiä esimerkiksi King of the Hill -pelimuodossa alueelle ensimmäisenä ja näkymättömyys tuo edun mikäli pelaajaa tykkää hiippailla vihollisten keskelle.

Pelaaja saa käyttöönsä aina yhden valitsemansa erikoiskyvyn. Kykyä voi halutessaan vaihtaa aina kun kuolo korjaa.

Kykyjä on myös rajoitettu hieman. Jokaisen kyvyn käytössä on aikaraja, jonka loppuessa täytyy kyvyn taas antaa latautua. Niinpä sprintit, lentomatkat, näkymättömyys ja suojautuminen kestää aina kerralla vain hetken aikaa.

Järkevä rajoitus on myös se, että vaikkapa lipunryöstöä pelatessa lippua kantava pelaaja ei voi käyttää mitään erikoiskykyään. Lipunryöstäminen voisi olla turhan helppoa, jos lippu kädessä pystyisi esimerkiksi lentämään.

Reach_MPBeta_GenDefense05

Uusia pelimuotoja

Halo: Reach sisältää valikoiman uusia pelimuotoja. Free for All -periaatteella pelattava kallonryöstö oli yksi mieleenpainuvimmista. Pelimuodossa jokainen vastaa itsestään tarkoituksena kuljettaa merkityille alueille mahdollisimman monta kalloa. Kallot putoavat maahan tapetuilta pelaajilta, joten tavoitteena on siis tappaa ja kerätä. Usein apajille pyrähtää myös joku kolmas osapuoli poimimaan marjat nenän edestä.

Kalloja voi kerätä haltuunsa useampia kerrallaan. Tällöin pelaajaa odottaa alueella todellinen pistesaalis. Vaarana on se, että joku toinen hoitelee sinut matkalla ja kerää koko potin kotiin.

Sanomattakin selvää, että alueiden läheisyydessä vaanii aina pari kaveria, jotka koettavat vain metsästää helppoja pisteitä tappamalla kallon kantajia alueen välittömässä läheisyydessä. Niinpä kallojen kuljettaminen alueelle on aina iso riski.

Vanha tuntuu taas uudelta

Vaikka uudet kyvyt ja pelimuodot tuovatkin mukavasti uutta ilmettä vanhaan kunnon Halotukseen, tuntui Reach edelleen Halolta. Hahmot ohjautuvat tuttuun tapaan, kenttien arkitehtuuri on tutun oloista ja aseet, niin uudet kuin vanhat, tuntuvat Halolta. Uudet ominaisuudet tuovat juuri sopivasti uutta tenhoa vanhaan kaavaan, muuttamatta sitä kuitenkaan liikaa.

Reach_MPBeta_PowerhouseAerial

Pieniä viilailuja on tehty sinne tänne. Lyönti ei ole enää aivan yhtä tehokas. Aseen perällä huitaisu vie vähemmän energiaa eikä tunnu yltävänkään aivan yhtä pitkälle kuin ennen. Tämä vaatii paljon Haloa pelanneelta hieman sulattelua, onhan tehokas lyönti ollut Master Chiefin repertuaarin tärkeimpiä aseita jo vuosien ajan.

Halo: Reachin moninpeli tuntuu laadukkaalta Halo-kokemukselta, johon on kuitenkin puhallettu rutkasti uutta energiaa ja tuoreutta muutamilla lisäominaisuuksilla.

Halo: Reachin beta alkaa toukokuussa ja mukaan siihen voi päästä omistamalla Halo 3: ODST:n. Itse peli saapuu Xbox 360:lle tänä syksynä.

Reach_MPBeta_PowerhouseJP Reach_MPBeta_PowerhouseStockpile Reach_MPBeta_PowerhouseStockpile2 Reach_MPBeta_SwordbaseArmorLock Reach_MPBeta_SwordbaseAssass Reach_MPBeta_SwordbaseBoom

Lisää luettavaa