Super Mario 3D Land -ensitesti

Super Mario 3D Land on yksi 3DS:n odotetuimpia pelejä. Pääsimme testaamaan neljää valikoitua pelin kenttää. Testin perusteella peliltä voi odottaa suuria.

12.10.2011 11:41

Super Mario 3D Land on yksi 3DS:n odotetuimpia pelejä. Pääsimme testaamaan neljää valikoitua pelin kenttää. Testin perusteella peliltä voi odottaa suuria.

Vahvaa Mario-fiilistä

Vaikka Super Mario 3D Land on nimellisesti kolmiulotteinen tasoloikka, peli luottaa kuitenkin hyvin paljon kaksiulotteisuuteen. Useat pelin kohtauksista on sivultapäin kuvattuja. Silloinkin kun pelaaja pääsee liikkumaan kolmiulotteisesti, on peli luonteeltaan hyvin kaksiulotteinen. Etenemisvaihtoehdot ovat tarkasti rajoitettuja, kamerakulmat ovat valmiit ja kohtaukset sopivan simppeleitä.

Peli on siis juuri sellainen, kun kannettavalla konsolilla täytyykin. Suoraviivainen tasoloikinta toimii mainiosti, vaikka näyttö onkin pieni, eikä toiseista analogitikusta ole hajuakaan.

Neljän kentän mittaisen demon aikana kameramies ei sooloillut kertaakaan, vaan kamera osoitti täsmällisesti sinne mihin sen kuuluukin osoittaa. Oli kyseessä sitten perinteinen sivukamera tai 3D Landille ominainen yläviistokuvakulma, pelaajalla on aina hyvä näkymä pelikentälle.

Myös 3DS:n analogitatti suoriutuu tehtävästään puhtain paperein. Vaikka pitääkin myöntää, että välillä sivultakuvatuissa kohtauksissa Mario ohjautuu niukasti syvyyssuuntaan ja tipahtaa kuolemaansa, toimii pelattavuus kuitenkin lähes täydellisesti.

Nintendo on selvästi panostanut siihen, että hankalassa käsikonsoliympäristössäkin tekniikkapuolesta ei jää nurisemista.

Tasoloikan riemua

Super Mario 3D Landin tasoloikinta on riemastuttavaa. Vahva Mario-fiilis on läsnä. Musiikki, kentät, viholliset ja tutut Mario-elementit, kuten tulikukat saavat vanhan Mario-miehen innostumaan vanhoilla päivilläänkin. Vaikka demojen kentät väänsikin läpi muutamassa minuutissa, voin jo niiden perusteella heittää väitteen: Super Mario 3D Land tuntuu enemmän Mariolta kuin New Super Mario Bros. Demon viimeinen kenttä lämmitti erityisesti mieltä. Super Mario Bros. 3:sta tutut laivakentät ovat taas täällä!

Hehkutuksen määrästä huolimatta minulla on myös pelistä pahaa sanottavaa. Pelin vaikeusaste on neljän kentän perusteella hyvin alhainen. Vaikka onkin todennäköistä, että kentät ovat pelin alkupäästä, on niiden helppous Super Mario 3D Landin suurin uhkakuva. Vaikka Mario-pelit eivät olekaan varsinaisesti mitään maailman vaikeimpia pelejä, oli esimerkiksi molemmat New Super Mario Brosit aivan liian helppoja pelejä.

Super Mario 3D Land tulee tuskin kaatumaan vaikeustasoon. Tunnelma demossa oli äärimmäisen hyvä. Silti vanhana Mario-miehenä toivon kovasti, että Nintendo koettelee pelaajiaan, edes vähän. Niin tai näin, 3DS:n Mario on selvästi yksi loppuvuoden tähtihetkistä.

Super Mario 3D Land julkaistaan 3DS:lle 18. marraskuuta.

Lisää luettavaa