Sony on patentoinut ohjaimen, jossa on pelitilanteen taaksepäin kelaamiselle omistettu painike

Miltä tuntuisi mahdollisuus palata ajassa taaksepäin ohjaimen näppäintä painamalla?

13.11.2024 10:31

Sony on patentoinut PlayStation-ohjaimen, jossa on erillinen pelitilanteen kelauspainike.

Tech4Gamersin raportin mukaan patentti koskee pelitilanteen kelauksen teknologiaa, joka aktivoituisi, kun käyttäjä painaisi ”yleistä painiketta ohjaimessa pelitilanteen aikana”.

Painike aktivoisi tilan, jossa käyttäjä näkisi sarjan kuvakehyksiä pelitilanteesta, joita hän pystyisi selaamaan. Yhden kehyksistä valitessaan pelaaja voisi tarkastella peliään valitusta kohdasta alkaen.

Patenttikuvien mukaan painike voisi sijaita ohjaimen kohdassa, jossa nykyisin on ”Share”-painike. Toinen kuva näyttää näytön käyttöliittymäpainikkeet, jotka muistuttavat television kaukosäätimen painikkeita.

Ohjaimen painikkeita ovat havainnollistamiskuvassa ”play, pysäytys, seuraava, edellinen, nopea kelaus eteenpäin ja kelaus taaksepäin”. Näiden lisäksi ohjaimessa olisi takaisin paluun mahdollistava painike.

Patenttikuvauksen mukaan uusi ominaisuus olisi hyödyllinen monin tavoin. Se esimerkiksi muistuttaisi pelaajaa tärkeistä tehtäviin liittyvistä tiedoista, jotka ovat voineet jäädä häneltä huomiotta, tai kertoisi, kuinka pelaaja voi päästä aiemmin vierailemaansa sijaintiin, jonka sijaintia hän ei enää muista.

Ominaisuus myös antaisi pelaajan tallentaa muistiin tiettyjä pelikohtauksia, joita hän voisi haluta tarkastella myöhemmin. Kelauspainikkeella pelaaja pystyisi palaamaan nopeasti kyseisiin tallennettuihin hetkiin peleissä.

Patentti tuo esille myös ominaisuuden toteuttamiseen liittyviä haasteita. Näitä ovat esimerkiksi pelitilanteen taaksepäin kelaamisen ja pelin yhtäaikaisen pelaamisen monimutkaisuus sekä mahdollisten eri tallennustiedostojen luominen pelitilanteista.

Patentin näkeminen todellisuudessa on vielä tässä vaiheessa epävarmaa. Peliyhtiöt ovat innokkaita patentoimaan teknologiaa, jonka parissa yhtiöt työskentelevät, mutta vain osa niistä päätyy lopulta markkinoille.

Sony on viime vuosina patentoinut esimerkiksi mukautuvia pelivaikeustasoja, interaktiivisen lisätyn todellisuuden palkintojärjestelmän sekä pelitilanteen hidastusominaisuuksia.

Lähde: IGN