P.N. 03 – Product Number 03
Kehittäjä: Capcom Product Studio 4
Julkaisija: Capcom
Julkaisu: Japani 27.3.2003, Eurooppa 29.8.2003, USA 9.9.2003
Pelikoneet: GameCube

pn03_1

Vuonna 2002 Capcom tuntui hemmottelevan GameCube-faneja todenteolla paljastamalla peräti viisi yksinoikeuspeliä Nintendon kotikonsolille. Näistä Resident Evil 4, Viewtiful Joe ja killer7 kääntyivät jälkeenpäin myös PlayStation 2:lle, kun taas Dead Phoenix -fantasiatoimintapeli pistettiin kokonaan jäihin. Viisikon ainoa peli, joka todella jäi Cuben yksinoikeudeksi, oli samalla ylenkatsotuin.

P.N. 03 – Product Number 03 ei ollut arvostelumenestys, mutta se oli mielenkiintoinen ja jokseenkin aliarvostettu ilmestys toimintapelien saralla. Vahvasti vanhan koulukunnan konsoliräiskintöjen suuntaan kumartava P.N. 03 oli vauhdikas, näyttävä ja paikoitelleen suorastaan pirullinen. Jotenkin Shinji Mikamin luomus on aina tuonut mieleeni NESin Contrat, tai Probotectorin näin eurooppalaisittain, vaikkakin tyylitellyn sellaisen.

Omalla tavallaan P.N. 03:a voisi pitää Mikamin uusimman luomuksen, PlatinumGamesin Vanquishin, henkisenä edeltäjänä. Tanssahtelevasssa sankaritar Vanessa Z. Schneiderissa on myös jotain hyvin samanoloista Platinumin Bayonettan kanssa.

pn03_5

P.N. 03 sijoittuu siirtomaaplaneetta Ödelle, joka on seonneiden C.A.M.S. -taistelurobottien vallassa. Salamurhaajakaunotar Vanessa lähetetään pistämään peltikasat ojennukseen, missä apuun astuvat näppärät Aegis-puvut vaihtelevine aseineen.

Mukaan mahtuu niin lasersäteitä, kimpoilevia energiapalloja kuin hakeutuvia ohjuksia, joita kehitetään entisestään pukujen muiden toimintojen ohella. Kehitystyö onkin tärkeä ja oleellinen osa pelin viehätystä, sillä kaikki aseet ja keinot ovat tarpeen robottien kansoittamilla käytävillä.

Toiminnassa on aina viehättänyt sen tyyli. Taustalla pauhaa kiivas konemusiikki, jonka tahtiin Vanessa latelee hyökkäyksiään ja väistelee vihollistulitusta kuin sulavaliikkeinen tanssija. Parhaiden pelaajien suorituksien seuraaminen on todella näyttävää puuhaa. Pelin pelaaminen oli helppoa, mutta hallitseminen vaati jo panostusta ja hieman sorminäppäryyttäkin.

pn03_2

Väistelyn lisäksi hyökkäysten kombottaminen on elintärkeää, sillä kenttiin jaoteltu peli painottui vahvasti pisteiden keruuseen. Pistepoteilla parannettiin Vanessan kykyjä entisestään, ja P.N. 03 tuntuikin mukavan retrohenkiseltä videopeliltä alati eteenpäin puskevan ja virtaviivaistuvan massavirran keskellä. Ongelmiakin toki oli, sillä ketterän taistelun rinnalla ansojen väistelyt ja hyppelyt ottavat askeleen kankeampaan suuntaan.

Vaikka Product Number 03 ei ehkä ollut aivan loppuun hiottu kokonaisuus kuin olisi voinut toivoa, sen omaperäinen ja futuristiset haasteet ovat takuulla jääneet peliä testanneiden mieleen.

Lisää luettavaa