Suuri joukko vanhojen Super Nintendo- ja Nintendo 64 -pelien dataa näyttää vuotaneen julkisuuteen hakkerien toimesta. Erityisesti pitkin kuluvaa viikkoa netti on täyttynyt erilaisista jaettujen tiedostojen pohjilta tehtyihin löytyihin, jotka ovat tuoneet esille niin prototyyppejä, käyttämättömiä elementtejä kuin hajanaisia muita kehitysosia.
There’s also this slightly broken Super Mario Kart build with no drifting (?) and unused tracks, including a unique title theme
Versions of games like Mario All-Stars and Mario RPG have also been found and are being researched into rn pic.twitter.com/YMHaiLjXmd
— Akfamilyhome @ Origami King (@Akfamilyhome) July 24, 2020
Vuotojen joukosta löytyy esimerkiksi vanhoja versioita Yoshi’s Islandista ja Super Mario Kartista sekä Ocarina of Timea ja Super Mario 64:ää koskevia teknologiakokeiluja. Osa prototyypeistä tuntuu liittyvän myös peleihin, jotka eivät nähneet koskaan virallisesti päivänvaloa. Mukaan on mahtunut jopa Star Fox -kehittäjä Dylan Cuthbertin luoma henkilökohtainen kehitystyökalu, mikä herätti pelialan veteraanissa suurta hämmästystä.
Wtf – I haven’t seen this tool I made for StarFox 2 for almost 30 years, I wrote it in early c++ to teach myself the language more than anything else. Where the hell have hackers got all this obscure data from????!! https://t.co/9kN9UoQPMS
— Dylan ️ ️ ️Scrappers is OUT! (@dylancuthbert) July 24, 2020
Vaikka vuoto on herättänyt paljon ihastunutta uteliaisuutta Nintendo-pelien taustoihin, on se nostanut esiin myös runsaasti huolta ja kritiikkiä. Vuotojen sisuksissa on havaittu muun muassa henkilökohtaisena nähtäviä kehittäjätietoja sekä -keskusteluja, ja ylipäätänsä pääosa materiaalista on sellaista, jonka ei koskaan ole ollut yksinkertaisesti tarkoitus nähdä päivänvaloa. Se voikin turvallisuuskysymyksillään heittää kapuloita rattaisiin esimerkiksi pelien preservaation saralla ja rohkaista kehittäjiä sekä pelitaloja aina vain sulkeutuneempiin käyttäytymismalleihin.
Oma puolensa on myös siinä, että materiaalia on tuskin saatu julkisuuteen erityisen laillisin keinoin.
Real talk: this Nintendo leak is bad on so many levels. It hurts them, it hurts fans, and it turns the topic of preservation into a topic of security and tightening the grip on intellectual property regardless of its historical or educational value to history.
— Mike Mika (@MikeJMika) July 25, 2020
Revealing rough drafts, works in progress, and private communications can embarrass their authors, damage their reputations, and even set back their careers. 5/
— Cheesemeister (@Cheesemeister3k) July 26, 2020
No idea but source code is personal – it should be up to the developer if they want it in the public or not.
— Dylan ️ ️ ️Scrappers is OUT! (@dylancuthbert) July 25, 2020
Vuodettua Nintendo-kehitysmateriaalia on nähty verkossa aiemmin myös alkuvuodesta ja myös uuden vuodon on arvioitu olevan kytköksissä siihen. Nintendo ei ole kommentoinut ”gigaleakiksi” ristittyä tapahtumaa.
Koosteita vuodoista tehdyistä löydöistä voi katsastaa läpi lähdelinkeistä.
Lähde: Polygon, Eurogamer, ResetEra