Mittava Nintendo-vuoto johti useiden Super Nintendo- ja Nintendo 64 -pelitiedostojen päätymisen julkisuuteen – yksityiskohdat herättävät sekä iloa että huolta

Prototyyppejä, käyttämättömiä graafisia elementtejä ja kehityskokeiluja. Kaikkea löytyy.

26.7.2020 19:51

Suuri joukko vanhojen Super Nintendo- ja Nintendo 64 -pelien dataa näyttää vuotaneen julkisuuteen hakkerien toimesta. Erityisesti pitkin kuluvaa viikkoa netti on täyttynyt erilaisista jaettujen tiedostojen pohjilta tehtyihin löytyihin, jotka ovat tuoneet esille niin prototyyppejä, käyttämättömiä elementtejä kuin hajanaisia muita kehitysosia.

Vuotojen joukosta löytyy esimerkiksi vanhoja versioita Yoshi’s Islandista ja Super Mario Kartista sekä Ocarina of Timea ja Super Mario 64:ää koskevia teknologiakokeiluja. Osa prototyypeistä tuntuu liittyvän myös peleihin, jotka eivät nähneet koskaan virallisesti päivänvaloa. Mukaan on mahtunut jopa Star Fox -kehittäjä Dylan Cuthbertin luoma henkilökohtainen kehitystyökalu, mikä herätti pelialan veteraanissa suurta hämmästystä.

Vaikka vuoto on herättänyt paljon ihastunutta uteliaisuutta Nintendo-pelien taustoihin, on se nostanut esiin myös runsaasti huolta ja kritiikkiä. Vuotojen sisuksissa on havaittu muun muassa henkilökohtaisena nähtäviä kehittäjätietoja sekä -keskusteluja, ja ylipäätänsä pääosa materiaalista on sellaista, jonka ei koskaan ole ollut yksinkertaisesti tarkoitus nähdä päivänvaloa. Se voikin turvallisuuskysymyksillään heittää kapuloita rattaisiin esimerkiksi pelien preservaation saralla ja rohkaista kehittäjiä sekä pelitaloja aina vain sulkeutuneempiin käyttäytymismalleihin.

Oma puolensa on myös siinä, että materiaalia on tuskin saatu julkisuuteen erityisen laillisin keinoin.

Vuodettua Nintendo-kehitysmateriaalia on nähty verkossa aiemmin myös alkuvuodesta ja myös uuden vuodon on arvioitu olevan kytköksissä siihen. Nintendo ei ole kommentoinut ”gigaleakiksi” ristittyä tapahtumaa.

Koosteita vuodoista tehdyistä löydöistä voi katsastaa läpi lähdelinkeistä.

Lähde: Polygon, Eurogamer, ResetEra