Microsoft yllätti: Xbox One saa tuen alustojen väliselle moninpelille

Konsoliverkkojen rajat alkavat murtua Microsoftin yllätyspaljastuksen myötä.

15.3.2016 07:00

Microsoft on paljastanut Xbox Onen tukevan lähitulevaisuudessa alustojen välistä verkkopelaamista.

Yhtiö on kertonut antavansa kehittäjille avaimet Xbox-verkkopelien avaamiseen myös muiden moninpeliverkkojen välityksellä pelaaville käyttäjille. Tällä hetkellä Xbox One -pelaajat voivat pelata pc-pelaajien kanssa tietyissä Xbox Live -verkkopalvelua hyödyntävissä peleissä, mutta tulevaisuudessa kehittäjät pystyvät saattamaan yhteen myös muiden konsoli- ja pc-verkkopalveluiden käyttäjät. Microsoftin puolesta kehittäjät voisivat siis mahdollistaa Xbox One -pelien pelaamisen niin pc-, PlayStation- kuin Nintendo-pelaajienkin kanssa, mikäli yhteispeli saisi tuen muilta verkkopalveluilta.

Ensimmäinen alustojen välistä moninpeliä tukeva Xbox One -peli on Rocket League. Pelin kehittäjä Psyonix on kertonut mahdollistavansa Rocket League -matsit pc- ja Xbox One -pelaajien välillä myöhemmin tänä keväänä. Studio vihjaa myös muita alustoja koskevista paljastuksista, joten yhteispeli PS4- ja Xbox One -pelaajien välillä voi olla todellisuutta jo lähitulevaisuudessa.

Lähde: Microsoft, Psyonix