Ensimmäisen Assassin Creedin sivutehtävät saatiin peliin mukaan aivan viime hetkellä vain viidessä päivässä, entinen Ubisoft-kehittäjä Charles Randall on paljastanut. Asia nousi esille osana suurempaa Twitter-keskustelua, jossa ihmiset kertoivat enemmän tai vähemmän villejä ”kauhutarinoita” ammatistaan viidellä tai vähemmällä sanalla.
this is a TRUE horror story and it led to the craziest 5 days of my life
— Charles Randall (@charlesrandall) May 23, 2020
Alkuperäisen vastauksensa jälkeen Randall lähti selittämään tapausta tarkemmin kuvaillen, kuinka lähellä Assassin’s Creedin valmistumista kehittäjät totesivat, että peli tarvitsi sisuksiinsa lisää tekemistä. Hanketta varten koottiin noin 5-6 hengestä koostunut tiimi, joka Randallin toiveiden mukaisesti työskenteli täysin eristyksistä muista saadakseen aikaan mahdollisin bugivapaata jälkeä.
– Kaikki muu on hämärtynyt mielestäni, mutta tiedän, että homma meni todella hyvin, sillä me teimme sen. Onnistuimme lisäämään kaiken viidessä päivässä. Bugeiltakin vältyttiin… melkein, Randall selittää.
Sivupuuhastelujen virkaa Assassin’s Creedissa hoitivat niin pelimaailmasta löytyneiden lippujen keräily kuin ylimääräiset murhatehtävät. Jälkimmäisiin liittyen Randall muistelee, kuinka yksi murhakohteista saattoi pudota pois pelimaailmasta ja estää näin pelaajia saamasta pelin kaikkia saavutuksia, mikäli tätä lähestyi väärästä suunnasta.
So yeah, if you had to play AC multiple times to get your max gamerscore or whatever, sorry. But I literally don’t remember what happened in that period of five days.
But I know it’s a miracle that the game didn’t just melt your console or whatever.
— Charles Randall (@charlesrandall) May 23, 2020
Ohjelmoijana toiminut Randall on sittemmin tarkentanut, että hanke oli kaikille vapaaehtoinen ja kuinka hänellä on melkeinpä vain hyviä muistoja ensimmäisen Assassin’s Creedin tekemisestä. Se on ollut myös tämän helpoin ja vähiten ylityötunteja vaatinut peliprojekti.
Randall lisäksi korostaa, ettei tiedä tarkkaa syytä sille, miksi sivuaktiviteetteja päätettiin lisätä niinkin viime tinkaan. Hänen toteamus ”toimitusjohtajan lapsen” antamasta tuomiosta oli mitä hänelle itselle kerrottiin ja se saattoi hyvinkin olla enemmän turhautunut tokaisu kuin konkreettinen selitys. Loppujen lopuksi Randall itsekin näki, että lisäykset olivat hyviä ja tarpeellisia. Hän myös muistuttaa, että peliala on vastaavia tapauksia pullollaan.
Kokonaisuudessaan Randallin kieliposkessa kerrotun tarinan voi lukaista tästä.