Google laittoi Stadia-strategiansa uusiksi – vähentää panostuksia sisältöön, keskittyy myymään teknologiaansa

Lähteet kertovat Googlen tehneen suunnanmuutoksen Stadia-strategiassaan.

5.2.2022 10:19

Googlen kerrotaan laittaneen Stadia-pelisuoratoistopalveluun liittyvät suunnitelmansa uusiksi.

Yhtiön suunnitelmista perillä olevat lähteet ovat kertoneet Business Insider -julkaisulle Googlen keskittyvän nyt myymään suoratoistoteknologiaansa kumppaniyrityksille. Mahdollisista neuvottelukumppaneista nostetaan esimerkkeinä Capcom- ja Bungie-pelistudiot, mutta myös verkkoon kytkettyjä kuntoilulaitteita valmistava Peloton. Lähteiden mukaan pelien suoratoistoteknologiaa myytäisiin yrityksille Google Stream -nimellä.

Suunnanmuutoksen myötä Googlen kerrotaan alentaneen kuluttajille tarjoamansa Stadia-palvelun kehittämisen prioriteettia. Lähteiden mukaan Google ei olisi enää kiinnostunut neuvottelemaan merkittävien pelijulkaisujen tuomisesta Stadia-alustalleen, vaan yhtiön johto on keskittynyt neuvottelemaan sopimuksia yritysten kanssa.

Neuvottelujen lisäksi Googlen tiedetään vieneen maaliin ainakin yhden kaupan Stadiaan perustuvan teknologian toimittamisesta. Viime vuoden puolella teleoperaattori AT&T toi asiakkailleen mahdollisuuden pelata Batman: Arkham Knightia verkkoselaimessa Googlen suoratoistoteknologiaa hyödyntäen. Capcomin kanssa Googlen taas kerrotaan neuvottelevan mahdollisuudesta tarjota uusien pelien demoversioita suoratoistettuna verkkosivuillaan.

Googlen edustaja Patrick Seybold kommentoi väitteitä Business Insiderille toteamalla yhtiön keskittyvän edelleen pelien tuomiseen Stadialle vuoden 2022 aikana. Seyboldin mukaan Stadian on määrä saada yli sata uutta peliä tänä vuonna.

Lähde: Business Insider

Lisää luettavaa