Microsoftin alaisuuteen siirtyneen Double Finen indie-julkaisutoiminta Double Fine Presents saatetaan sulkea.
– Miten Double Fine Presents kehittyy tästä on meille kysymysmerkki. Ei ole järkevää tehdä sellaista julkaisutoimintaa, jos sitä ei pysty tekemään – jos esimerkiksi julkaistavat alustat ovat rajalliset. Taloudellisesti siinä ei ole järkeä, enkä tiedä onko myöskään rakenteellisesti järkevää olla julkaisija [julkaisijan] sisällä. Se on monimutkainen tapaus, Double Finen perustaja Tim Schafer paljastaa.
Vuonna 2014 perustettu Double Fine Presents on auttanut indie-devaajia julkaisemaan pelit osana Double Fine -brändiä ja helpottanut matkaa läpi julkaisuviidakon, mitä vastaan studio on ottanut pienen siivun pelin tuloista.
Julkaisutoiminnan lopullista kohtaloa ei ole kuitenkaan lyöty vielä lukkoon, ja kävi lopulta mitä tahansa, Schafer uskoo studion hengen ja ajatuksen säilyvän myös Microsoftin alaisuudessa.
– Voimme edelleen järjestää osana Double Fine Presentsiä olleita Day of the Devs -tapahtumia nostaakseen esiin 70-80 peliä, ja päästää ihmiset tapaamaan kehittäjiä ja pelaamaan heidän pelejä. Se on erinomainen toinen tapa lähestyä samaa kutsumusta, ja voimme jatkaa sen tekemistä ilman, että pistämme nimeämme mihinkään tai otamme osinkoja tuloista. Meidän ei tarvitse tehdä sitä enää, Schafer jatkaa.
Microsoft ilmoitti viime kesäkuussa vahvistaneensa yhtiön sisäisiä studioita Double Fine Productionsilla. Yhtiön studiohankinnat ovat viime vuosina lisääntyneet merkittävästi, sillä aiemmin viime vuonna Microsoft osti itselleen muun muassa inXile Entertainmentin, Obsidian Entertainmentin, Ninja Theoryn ja Compulsion Gamesin.
Lähde: Destructoid