David Hayter: Pelielokuvat ovat murrosvaiheessa

Snake kertoo, mikä pelielokuvissa mättää

14.9.2011 23:21

Pelielokuvat ovat samassa jamassa kuin sarjakuvafilmatisoinnit olivat vuosituhannen vaihteessa. Näin uskoo Solid Snaken ääninäyttelijänä ja pelimiehenä itsekin tunnettu elokuvakäsikirjoittaja David Hayter, joka kynäili sarjakuvaleffojen nousun 2000-luvun alussa käynnistäneen X-Men-elokuvan.

– Pelielokuvien historia on yhtä alavireinen kuin sarjakuva-adaptaatioiden ennen X-Meniä. Tim Burtonin Batmanit ja Richard Donnerin Teräsmiehet olivat mahtavia, mutta muut sarjakuvaelokuvat eivät onnistuneet, koska studiot eivät suhtautuneet niiden tarinankerrontaan vakavasti, Hayter kertoo MTV Movie Blogin vieraana.

– Pelielokuvien kasvuun tarvitaan muutama todella onnistunut sovitus, jotka tuottavat yhtä paljon kuin Iron Man tai X-Men. Tämän jälkeen ei mene aikaakaan, että kuvioihin saadaan laadukkaampia käsikirjoittajia ja ohjaajia.  Pelielokuvien ympärillä on yhä hienovaraisia ennakkoluuloja, joiden ylitse on päästävä, hän jatkaa.

Ensi-iltansa hiljattain saanut Prince of Persia: The Sands of Time -elokuva voi olla ensimmäinen potentiaalinen sovitus, joka sopii kuvaukseen. Hayter itse on käsikirjoittanut vedoksia Capcomin Lost Planet -sarjaan pohjautuvaan elokuvaan, jonka kohtalo on epävarma tuotanto-ongelmien takia.

Lost Planet oli ihanteellinen aihepiiri sen upean visuaalisen maailman takia. Näyttäviä panssareita, olentoja ja tarina hupenevista energiavaroista, mikä pakotti ihmiset siirtymään muille planeetoille ongelman ratkaisemista varten. Lisäksi käsikirjoittajan näkökulmasta elokuvasovitus tuntui ihanteelliselta, koska alkuperäinen tarina… ei ollut järin… mahtava, Hayter paljastaa.

Hayterin blogivierailut ovat luettavissa kokonaisuudessaan lähdelinkkien takaa. Mies vierailee myös Kojima Productionsin tuoreimmassa podcastissa Metal Gear Solid: Peace Walkerin lähestyvän julkaisun ja ääninäyttelyn merkeissä.

Lähde: MTV Movie Blog #1 / #2

Lisää luettavaa