Assassin’s Creed -pelisarjan ohjelmoijana ja kenttäsuunnittelijana työskentelevä Marc-Alexis Coté on kertonut BAFTA-tapahtumassa pelisarjan kunnianhimoisesta visiosta. Hänen mukaansa ensi vuonna ilmestyvän Assassin’s Creed Shadowsin myötä Ubisoft aikoo luoda perustan historiallisiin aikakausiin sijoittuvan pelisarjan ”uudelle tarinalliselle suunnalle”.
Coté vihjailee ”tarinallisesta kehityksestä, jonka merkitys kasvaa tulevina vuosina”. Pelisarja on ajoittain saanut kritiikkiä nykypäivään sijoittuvista osioistaan, mutta Cotén mukaan seuraavassa osassa kokemusta on pyritty tasapainottamaan aiemmasta.
– Nykypäivään sijoittuvat tarinaosuudet tulevat tukemaan, eivät peittämään pelikokemuksen historiallista matkaa. Pyrimme palauttamaan tasapainon, joka oli aikoinaan sarjan tunnusmerkki. Tämä tapahtuu luomalla merkityksellisiä kontrasteja menneisyyden ja nykyisyyden välille, Coté toteaa.
Coté kertoo, että pelisarjan tuleva osa sisältää syvällisiä teemoja, joita ovat ”muisti, identiteetti sekä autonomia”. Hänen mukaansa ydinkysymyksiä ovat, miten menneisyys muokkaa sitä, keitä me olemme, ja kuinka menneisyyden hallinta voi vaikuttaa tulevaisuuteemme.
– Nämä teemat antavat meille mahdollisuuden pohdiskella ajankohtaisia kysymyksiä vapauteen ja kontrolliin, tietoon ja voimaan sekä yksilöllisyyteen ja enemmistön mielipiteeseen mukautumiseen liittyvien vastakkainasetteluiden osalta. Kaikkia näitä kysymyksiä käsitellään historiallisen linssin kautta, Coté pohdiskelee lennokkaasti.
1500-luvun Japaniin sijoittuvan Assassin’s Creed Shadowsin on tarkoitus ilmestyä 14. helmikuuta PS5:lle, Xbox Series X/S:lle ja PC:lle.
Lähde: Push Square