”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.
Kun John Carpenterin myöhempään kulttimaineeseen noussut kauhuelokuva The Thing ilmestyi vuonna 1982, se ei vedonnut niin kriitikoihin kuin kansaankaan. Se kilpaili teattereissa E.T:n ja Blade Runnerin kanssa ja päätyi lopulta tahkoamaan voittoa vain nelisen miljoonaa dollaria. Teos alkoi saada tunnustusta VHS-julkaisunsa jälkeen, ja nykyään se kuuluu kauhuelokuvien kaanoniin.
Elokuvamuodossa The Thing ei koskaan saanut jatko-osaa. Sen sijaan Universal Interactive ja Konami julkaisivat vuonna 2002 Computer Artworksin kehittämän pelin The Thing. Vaikka elokuva ja peli jakavatkin nimen keskenään, peli ei ole adaptaatio leffasta, vaan katsaus siihen, mitä elokuvan tarinan jälkeen tapahtuu.
Peli on kolmannen persoonan räiskintä, jossa seurataan tutkimusasemien tapahtumia selvittämään tulleen iskuryhmän taivalta. Pelaaja ohjaa kapteeni Blakea ja yrittää saada selville, mikä on johtanut sekä amerikkalaisen että norjalaisen aseman hävitykseen. Blaken matkassa voi olla lisäksi kolme muuta hahmoa. Ei-pelaajahahmojen toimintaa säätelee eräänlainen pelko/luottamusjärjestelmä, joka määrittää, miten nämä suhtautuvat Blakeen ja kuinka nämä toimivat paineen alla. Mitä enemmän hahmo pelkää, sitä heikommin tai hitaammin tämä toimii. Luottamus puolestaan säätelee, millaisia asioita hahmo on valmis tekemään tai sietämään Blaken puolesta. Kun luottamus loppuu tyystin, hahmo alkaa uskoa, että Blake on myös avaruusolento, ja hyökkää tämän kimppuun. Luottamusta voi nostaa esimerkiksi tekemällä elokuvassa esitellyn verikokeen, jossa verinäytettä kuumentamalla saadaan selville, onko henkilö ihminen.
The Thing sai pääasiallisesti myönteisiä arvioita ilmestyessään ja sitä myytiin kaikkiaan noin miljoona kappaletta. Erityisesti lisenssipeliksi sitä tunnuttiin pitävän varsin onnistuneena.. Pelin markkinoinnissa esille nostettua pelko/luottamusjärjestelmää kuitenkin moitittiin ylihypetetyksi.
The Thing ilmestyi syyskuussa 2002 PC:lle, Xboxille ja PlayStation 2:lle. Sille suunniteltiin jatko-osaa, joka ennätti varhaiseen kehitysvaiheeseen., Studio kuitenkin sulki ovensa vuonna 2003 ja työ jäi kesken.
Lue lisää: