”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.
Mikä olisikaan parempi tapa luoda upoksissa kulkevan hirviön kurlutus kuin painaa kastelukannua vesipaljuun? Tai loihtia lapioimisen ääniä ripottelemalla soraa mikrofonin eteen. Kun yllätyshitiksi noussut indiekauhu Amnesia: the Dark Descent ilmestyi vuonna 2010, saivat suomalaiset kokoontua torille. Pelin äänitehosteista on nimittäin vastuussa joensuulainen Tapio Liukkonen.
Amnesian kehittänyt Frictional Games julkaisi syyskuussa 2010 YouTube-kanavallaan videon, joka vertaili liutaa pelissä esiintyvistä ääniefekteistä niiden tuotantovaiheeseen. Osa äänistä on melko yksioikoisia: ukkosen ääni on saatu äänittämällä ukkosta ja sateen ropina kaatamalla vettä kannusta maahan. Osa erityisesti hiukan kauhuvetoisemmista tehosteista – esimerkiksi hirviön sukeltamista tai kävelyä kuvaavat äänet – ovat kuitenkin syntyneet mielikuvituksekkaasti erilaisia puu- ja metallihäkkyröitä ravistelemalla.
Liukkonen on avannut foley-artistin eli äänisuunnittelijan työn salaisuuksia muun muassa Ylen tekemässä jutussa, jossa hän näyttää, kuinka esimerkiksi nyrkiniskun, miekan vetämisen tai hissin kolinan äänet luodaan.
Amnesian ja sen jatko-osan lisäksi Liukkonen on tehnyt efektejä muun muassa Frictional Gamesin viimeisimpään peliin Somaan, suomalaisleffa Rare Exportsiin, Teksasin moottorisahamurhaaja -spin off Leatherfaceen sekä tuoreimpana työnä uusimpaan Mielensäpahoittajaan.
Lue lisää:
-
Frictional Games: Making of Amnesia – Sound designer Tapio Liukkonen
-
Yle: Suomalainen tekee tehosteet Costnerin ja Malkovichin leffoihin – näin syntyy nyrkiniskun ääni
-
Tägi: Kiinnostavat Ihmiset: Tapio Liukkonen