Tiesitkö? Steam syntyi omistajuusriidasta

Tiesitkö, että Sierra-On-Line haastoi Valven oikeuteen, koska arveli Steamin syövän fyysisten julkaisujen markkinarakoa? Lue kanteiden ja vastakanteiden hässäkästä täältä!

3.7.2022 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kuka tarvitsee kalenteria, kun vuodenkiertoa voi seurata Steamin alennusmyyntien perusteella? Ensi vuonna 20 vuotta täyttävä palvelu on olemassaolonsa aikana kavunnut digitaalisen pelimyynnin suurimmaksi ja kauneimmaksi, mutta alun perin sen oli määrä olla jakelualusta sen kehittäneen Valven omille peleille.

Kun Valve kehitti jatko-osaa jättimenestystä nauttineelle, vuonna 1998 ilmestyneelle Half-Lifelle, studiota alkoi huolestuttaa. Pelisarjan immateriaalioikeudet olivat pelin julkaisseella Sierra-On-Linella, mikä Valven näkökulmasta voisi osoittautua myöhemmin ongelmalliseksi. Yhtiöt neuvottelivat uuden sopimuksen, joka poisti immateriaalioikeudet Sierralta ja antoi Valvelle oikeuden hoitaa pelin jakelua digitaalisesti.

Jotta peliä voisi jakaa digitaalisesti, tarvittiin kuitenkin ensin alusta, jolla jakaa. Valve kävi systemaattisesti läpi palvelut, joita kilpailijat siihen aikaan tarjosivat, ja laativat listan asioista, jotka heidän palvelussaan oli pakko olla. Pakollisia ominaisuuksia olivat esimerkiksi piratismin ja huijauksen vastaiset mekanismit sekä automaattiset päivitykset – pelien myyminen verkon välityksellä tuli vasta myöhemmässä vaiheessa.

Kun Valve julkisti Steamin maaliskuussa 2002, yhtiön sopimus Sierran kanssa oli vielä voimassa. Ennen maaliskuun julkistusta Valve kuitenkin haastoi Sierran oikeuteen tekijänoikeusrikkomuksista: Sierra oli jakanut studion pelejä internetkahviloissa, minkä Valve katsoi rikkovan heidän uutta sopimustaan.

Vastauksena Valven kanteeseen Sierra oli nostanut oman vastakanteensa, puolisentoista vuotta Valven kanteen jälkeen. Sierra syytti, että Steamin julkaisemalla Valve lapioi maata Sierran, jolla oli edelleen oikeus julkaista Valven pelien fyysisiä versioita, jalkojen alta. Sierran lakimies kommentoi alkuperäisen sopimuksen uudelleenneuvottelua:

– Kun ensimmäinen Half-Life osoittautui menestykseksi, Valve alkoi uhkailla Sierraa sanomalla, että hidastaisi tai pysäyttäisi sopimukseen kuuluneiden, jäljellä olevien pelien kehityksen kokonaan, mikäli Sierra ei luopuisi immateriaalioikeuksista.

Steam julkaistiin oikeushässäkän ristiaallokossa syyskuussa 2003. Alustan betatesti loppui muutama päivä ennen julkaisua, ja siihen osallistui noin 300 000 pelaajaa. Vaikka oikeuskäsittely oli Half-Life 2:n suunnitellun ilmestymispäivän aikaan vielä ratkaisematta, Valven markkinointijohtaja Doug Lombardi kommentoi, että peli julkaistaisiin Steamissa suunnitelmien mukaan. Ja toden totta, Half-Life 2 ilmestyi kuin ilmestyikin Steamissa marraskuussa 2004. Oikeusjuttu ratkesi alkuvuodesta 2005 Valven hyväksi.

Lue lisää: