Ultima Underworldistä, Deus Ex:stä, System Shockista ja Thief -peleistä tunnettu kehittäjälegenda Warren Spector tyrmistyi vuoden 2012 E3-tarjonnasta. Tänä päivänä Disneylle Epic Mickey 2:ta viilaava Spector ei enää jaksaisi väkivallan vallitseman alan tilaa.
Gamesindustrylle antamassaan haastattelussa Spector osoittaa monia pelottavia trendejä sormella ja pelkää niiden vaikutuksia.
Käytännössä Disneyn messualueen esittelykopeissa aikansa viettänyt Spector kertoi kuvansa messuista olevan hyvin pintapuolinen, mutta havaintoja herra ehti tehdä niiden lyhyiden hetkien aikana kun hän oman pelinsä esittelystä ehti hallissa ja presentaatioissa pyöriä.
– Ultraväkivallan on loputtava. Meidän pitää lopettaa sen ihannointi. En usko väkivallan vaikutuksista huudeltaviin argumentteihin pätkääkään, mutta uskon, että väkivallasta on tullut jonkinlainen fetissi ja joissain tapauksissa jopa liitämme sen lapsellisisesti seksualisuuteen. Se on osoitus huonosta mausta, ja loppujen lopuksi uskon sen johtavan ongelmiin, Spector julistaa.
– Jätin Eidoksen vuonna 2004 koska katselin ympärilleni E3:ssa ja näin uuden Hitman-pelin, jossa saatoit tappaa lihakoukuilla, ja 25 to Lifen, jossa lapset tappoivat poliiseja. Omaa osastoani silmäillessä en huomannut juuri mitään eroa. Asiat olivat huonosti jo silloin ja nyt se ylitetty raja on jo kaukana takana päin.
– Olemme menneet liian pitkälle. Hidastetut veriroiskeet, hiljaisten salamurjaajien suorittamat seivästykset, veitset, olkapäät ja kyynärpäät kurkkuun. Tiedäthän, Deus Ex:ssä oli omat väkivaltakohtauksensa, mutta ne olivat suunniteltuja. Onnistuivat ne tai eivät, niiden tarkoitus oli tehdä pelaajan olo epämukavaksi, ja sitä en vain näe tänään. Vetoamme vain alaikäiseen mieleen ja kutsumme sitä aikuismaiseksi. On aika lopettaa.
Lähde: Gameindustry