Rovio takoo kenties ennätystuloksia, mutta viikko 14 ei kaikille ollut todellakaan juhlava. Irtisanomiset olivat erityisesti kova sana, sillä varsinkin Square Enix, Activision ja Disney olivat tällä saralla innokkaalla päällä. Yhtiöistä jälkimmäinen laittoi vieläpä ihan kunnolla hösseliksi vetämällä pitkäikäisen LucasArts-pelitalonsa pois pelinkehityksen parista.

Ainakin ajoittain painavassa asiassa pysyttiin tällä erää myös Pelaajacastin uusimmassa jaksossa, jossa Square Enixin meininkiä varsinkin pohdiskeltiin. Osa huomiosta kuitenkin myös muistettiin sentään antaa myös esimerkiksi viime viikon suurimmille pelipaljastuksille.

Blogipuolella tällä viikolla käyttäjä erakko nosti esiin pohdintaa pelien pituuksien toiminnallisuudesta. Uuden Pelaaja-lehden numeron saavuttua kauppoihin myös uusi BioShock Infinite -kisa saatiin käyntiin.

Legendaarisen LucasArts-pelitalon pelinkehitys päättyy

Pitkän ja monivivahtaisen historian omaava LucasArts jättää taakseen pelinkehityksen. Pelitalon nykyisin omistava mediajätti Disney on vahvistanut, että jatkossa entinen julkaisija-kehittäjä on vain osa yhtiön lisenssointitoimintaa.

Samaa mieltä että tuota Jedi Knight sarjaa jää kyllä kaipaamaan. Tuonkun olisi vain pistänyt SWKOTOR:n aikakauteen ja lisännyt muutaman roolipelielementin ja Dead Space 3:n kaltaisen upgrade systeemin aseille niin ei olisi tarvinnut kahtakertaa miettieä että ostaako. -Juup87

Koska oli tiedossa että myös Disneyn Imperiumi on voiman pimeällä puolella, niin jotain negatiivisia ratkaisuja oli odotettavissakin. Toivottavasti Disney ei hinnoittele kaikkia muita Star Wars brändin ulkopuolelle että Star Wars pelejä saadaan tulevaisuudessakin. -Angel of Death

Aikansa ottanut Doom 4 elää mutta millaisessa kunnossa?

Id Softwaren ikiomaksi ikuisuusprojektiksi muodostunutta Doom 4:ää ei välttämättä kannattane odottaa kauppoihin toviin. Peliblogi Kotaku raportoi saaneensa useilta lähteiltään tietoja, joiden mukaan peli olisi kyllä vielä kehityksessä seuraavan sukupolven alustoille, mutta silti myös aikalailla ongelmissa.

Aika on ajanut ID-softwaresta huikeasti ohi. Ei enää Carmackin kooditaika riitä tänä päivänä. -Barrakuda

Harmittaahan tämä suurena Doomien ja idin pelien ystävänä, mutta ei voi vaan mitää kuin odottaa ja toivoa. Rage oli kuitenkin sen verran hyvä peli, että luotto id softwareen on vielä tallella. -ZaleraFF

Roviolla ennätystulos

Rovio on julkistanut tuloksensa vuodelta 2012 ja sen mukaan yhtiöllä menee todella lujaa. Kasvua vuoden 2011 tulokseen saatiin 101 prosenttia.

Siltikään en pidä heidän pelejään mitenkään mullistavina, ja vielä kun rummuttavat lisää sitä samaa. Noh, kyllä muutkin tahkoavat jatko-osia ja onhan tavallaa varman päälle pelailu ihan kannattavaa. -Sai Maa

Kyllä menestyksessä on lähes aina kyse siitä että ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja sitten hoksataan ottaa siitä kaikki hyöty. Helvetin hienoa että pienestä firmasta voi edelleen kasvaa jotain isompaa omilla ehdoillaan ilman minkään muun firman vetoapua. -ouroboros

High Moon Studios ja Square Enix potkivat kehittäjiä pellolle

Useita High Moon Studios ja Square Enixin työntekijöitä uhkaa irtisanominen. High Moonilla lähtöpassit on saamassa 40 työntekijää, kun taas Squarella irtisanomiset keskittyvät sen Los Angelesin studioon.

Olisi mahtavaa jos pelintekijät etsisivät tavan suojata työntekijöitä tällaiselta kohtelulta, joka muistuttaa enemmän 3. maailmaa kuin mitään sivistynyttä valtiota. GDC:kin meni yli-ampuvaan naispääosien vaatimiseen tai AAA:sta pälpättämiseen :/ -Deadreaver

Square Enix irtisanoo huonon tuloksen takia, mikä on ymmärrettävää. Activision irtisanoo ahneutensa takia. Sitten ku pelintekijät ovat saaneet pelinsä tehtyä niin potkut tulee ja Activision kerää rahat. Kukas niitä bugeja sitten korjailee julkaisun jälkeen kun kehittäjät on potkittu pihalle? No ei kukaan, Activisionille on yks ja sama kuinka buginen peli on. Kunhan rahaa tulee. -maxwell83

Se kehutumpi The Walking Dead virallisesti levylle myös Euroopassa

Telltale Gamesin palkintokaapit täyttänyt The Walking Dead saadaan vihdoin myös Eurooppaan levymuodossa virallisesti. Kauppojen hyllyiltä paketin voi käydä nappaamassa toukokuun 10. päivä niin PlayStation 3:lle, Xbox 360:lle kuin pc:llekin.

Olisi kivaa pitkästä aikaa liikuttua kyyneliin jonkin pelin parissa. -Teräskäsine

Tietoturvamurto pysäytti kohutun The War Z -zombipelin

Selviytymispeli The War Z:n palvelimet on isketty jäihin toistaiseksi yhdessä pelin keskustelupalstan kanssa. Syynä tapahtumaan on niihin kohdistettu tietoturvamurto.

Olisiko jo mahdollinen ehdokas vuoden 2012 huonoimmaksi peliksi? -Kabanozzi

David Hayter jättää jäähyväiset Snakelle

David Hayter, Solid Snaken ja Big Bossin syrjäytetty ääninäyttelijä on jättänyt jäähyväisensä faneille ja hahmoille Twitterissään. Hän kertoo rakastavansa Metal Gear -rooliaan, mutta päätös näyttelijän vaihdoksesta ei ole hänen käsissään.

”Tuore aloitus” kyllä kuulostaa paskanjauhannalta. Anteeksi nyt vaan Kojima, arvostan miestä todella paljon ja MGS saaga on legendaarinen, mutta tässä mentiin metsään ja pahasti. Varsinkin, kun Snaken japanilainen ääninäyttelijä tekee paluun ja tämä ns. ”tuore aloitus” koskee ainoastaan pelin englanninkielistä versiota. Toivon edelleen, että Kojima (& Hayter) vain trollaavat faneja, koska kuka tahansa muu Snakena saa myös minut voimaan pahoin. -Akabane

Sen näemme (tai kuulemme) sitten kun Snaken uusi ääninäyttelijä julkistetaan. Jos kyseessä on joku miljoonia nettoava Hollywoodin kultapoika, jätän pelin suosiolla kauppaan. Jos taas onkin niin, että kyseinen ääni kuuluu jollekin ammattilaisääninäyttelijälle, on asianlaita aivan toisenlainen. -Milkshake

Grand Theft Auto V:n kansikuva paljastui

Seuraavan Grand Theft Auto -pelin kansi on tuotu julki virallisesti. Esimakua tuoreen pelin taiteesta saatiin newyorkilaisesta seinämaalauksesta.

Hienoa, että GTA:n kansikuvitus on vaihtelevaa ja monipuolista. /sarkasmi -YritaEdes

Ihanku joku sitä kantta katselis sen jälkeen kun pelin on hyllyyn saanut. -Ravenwood

Pomppiva pikseliritari lapioi tiensä pelaajien sydämiin

Kunnian tekeminen vanhan koulukunnan 2D-tasoloikille on osoittanut jälleen voimansa maailmalla. Kickstarterissa parhaillaan rahoitusta hakeva Shovel Knight -loikinta on nimittäin herättänyt pelaajissa tarpeeksi kiinnostusta, että pelin materialisoitumisen pitäisi olla kenties jo tänä syksynä mahdollista.

Kehittäjät ovat ymmärtääkseni epämääräisesti vihjailleet, että muutkin alustat saattaisivat kiinnostaa jossain välissä. Tekijöillä kuitenkin on aika paljon Nintendo-taustaa niin muun muassa sen takia ainakin toistaiseksi on vain Nintendon alustoille tulossa Windowsin lisäksi. -AKT4

Lukijat ovat puhuneet – Retropelien uusioversiot ja jatko-osat kelpaavat

Capcom yllätti noin pari viikkoa takaperin peli- ja ankkakansan. Yhtiö tekee uusioversion NESin klassisesta DuckTales-seikkailusta, joka päivittää Roope-sedän kumppaneineen teräväpiirtoaikakauteen. Julkistuksen innoittamina päätimme kysyä Pelaajalehti.comin viikottaisessa kysymyksessä, miten kehittäjien ylipäätänsä toivottaisiin lähestyvän retroklassikoiden uudelleentulemisia.

Eli olen sitä mieltä että kaikki pitäisi tapahtua. Jos peli on vanha (10-20+ vuotta), se pitäisi ensin päivittää, mikäli päivitys on onnistunut, niin laadultaan kun myynnillisesti, ei muuta kun hyvin tehty jatko-osa vaan ulos(tai DuckTalesin tapauksessa, sen kakkospelin uudelleenjulkaisu). Jos kuitenkin tulee nostalginen olo, niin kyllä niille vanhoille miehillekin pitäisi se alkuperäinen saada tarjolle. -Brutal1ty

Viikon aikana julkaisupäivän saaneita teoksia

Lisää luettavaa