Portal-pulmanratkaisupelin kunnianhimoinen Nintendo 64 -käännösprojekti on lopetettu.

Portal 64 on James Lambertin työstämä käännös Valven klassikkopelistä Nintendon klassikkokonsolille. Lambert hyödynsi projektissaan nokkelasti Nintendo 64:n teknologiaa sovittaakseen 11 vuotta myöhemmin ilmestyneen pelin aidolla konsolilla toimivaksi versioksi.

Lambertin harrasteprojekti eteni melko pitkälle, mutta joutui lopulta Portalin oikeuksienomistajan tähtäimeen. Lambert kertoi äskettäin saaneensa Valvelta pyynnön kehityksen lopettamisesta, mihin hän joutui myös suostumaan.

Yhtiö ei kertonut tarkkoja perusteita vaatimukselleen, mutta Lambert julkaisi asiaa käsittelevän videon, missä hän kertoo ymmärtävänsä Valven ratkaisua. Lambert hyödynsi Portal 64:n kehittämisessä Nintendon virallisia kehitystyökaluja, minkä seurauksena Valve ei voinut antaa siunaustaan projektin julkaisulle. Kehittäjä kertoo arvelevansa Valven pyrkineen välttämään mahdollisia oikeustoimia, joihin Nintendo olisi voinut ryhtyä, mikäli yhtiö olisi antanut hänelle luvan saattaa Portal 64:n valmiiksi.

Lambert kertoo, ettei Valven ratkaisu tullut yllätyksenä. Hänen mukaansa hän ei syytä Valvea Portal 64:n kieltämisestä, eikä projektin fanienkaan tulisi syyttää yhtiötä.

– Älkää olko vihaisia Valvelle, sillä projekti oli todennäköisesti tuomittu alusta alkaen, Lambert toteaa videoviestissään.

Portal 64:n sijaan Lambert kertoo suunnittelevansa nyt kokonaan oman pelinsä kehittämistä. Uuden projektin on määrä ilmestyä pc:lle ja Nintendo 64:lle. Tällä kertaa hän aikoo kuitenkin käyttää pelissä avoimen lähdekoodin kehitystyökaluja välttääkseen riskit Nintendon oikeustoimista.

Tältä Portal 64 näytti ennen projektin hyllyttämistä:

Lähde: PCGamesN

Lisää luettavaa