Valve rajoittaa tekoälymalleilla luodun sisällön julkaisemista Steamissa.

Yhtiö ei ole virallisesti julkaissut ohjeistusta tekoälyn avulla luodun sisällön käyttämisestä. Valven kerrotaan kuitenkin kieltäytyneen ottamasta myyntiin ainakin yhä tekoälyn avulla luotua sisältöä hyödyntävää peliä.

Anonyymisti esiintynyt kehittäjä kertoo saaneensa Valvelta hylkäyksen pelistään, jonka kehittämisessä hän oli hyödyntänyt tekoälymallien avulla luotua sisältöä. Hänen mukaansa Valve oli vedonnut vastauksessaan tekoälymallien kouluttamiseen käytetyn aineiston tekijänoikeuskysymyksiin. Vastauksen perusteella kehittäijen tulisi pystyä vahvistamaan, että he omistavat oikeudet kaikkeen tekoälymallin kouluttamisessa käytettyynn aineistoon, jotta peli voitaisiin julkaista Steamissa.

Valve on kommentoinut asiaa yleisellä tasolla PC Gamer -sivustolle antamassaan vastauksessa. Yhtiön lausunnon mukaan tekoälyn hyödyntäminen hankaloittaa tekijänoikeuksien todentamista, minkä vuoksi kehittäjillä on velvollisuus varmistaa, että heillä on pelin julkaisemiseen tarvittavat oikeudet.

Ainakaan toistaiseksi Valve ei kuitenkaan ole täysin rajoittanut tekoälymalleilla luodun sisällön julkaisemista Steamissa. Kauppapaikalta voi nykyisellään löytää pelejä, joiden kehittäjät kertovat avoimesti hyödyntäneensä tekoälymalleja pelisisällön luomiseen.

Lähde: PC Gamer

Lisää luettavaa