Uusi yhdysvaltalaislaki pakottaa digitaalisia pelejä myyvät kaupat myöntämään, etteivät pelaajat omista ostamiaan pelejä.
Kalifornian kuvernööri Gavin Newsom allekirjoitti osavaltiotason lain tällä viikolla. Lain mukaan digitaalista sisältöä myyvät kauppapaikat eivät saa kutsua kaupankäyntiä ostokseksi, elleivät ne varoita asiakkaitaan selväsanaisesti kaupan ehdoista.
Kauppapaikkojen on kerrottava, että asiakkaat eivät omista hankkimaansa sisältöä kaupan jälkeen. Asiakkaille on todettava, että pelin ostamisen sijasta he maksavat esimerkiksi pelin, elokuvan tai musiikin käyttöön oikeuttavasta lisenssistä, joka voi umpeutua milloin tahansa. Laki ei kuitenkaan koske kauppapaikkoja, jotka tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden ladata hankkimansa sisällön pysyvästi käyttöönsä ilman Internet-yhteyttä.
Lainsäädännön kimmokkeena toimivat digitaalisten kauppapaikkojen toimijat, jotka ovat poistaneet sisällön ostaneiden saatavilta kaupan jälkeen. Esimerkiksi Ubisoft poisti The Crew –pelin sen ostaneiden käyttäjätileiltä viime keväänä suljettuaan ensin pelin palvelimet. Viime vuonna taas Sony ilmoitti ensin poistavansa Discovery-televisiosisältöä PlayStation-käyttäjien saatavilta, mutta pyörsi päätöksensä asiasta nousseen kohun jälkeen.
Lähde: The Verge