UFC-pelituottaja: Emme halua vihastuttaa vapaaottelufaneja

Pelaajan haastattelussa EA Sports UFC -pelin tuottaja Brian Hayes.

11.3.2014 13:21

EA Sports UFC on EA:n Kanadan-studion työstämä vapaaottelupeli. Pelaaja kävi testaamassa sitä Tukholmassa ja jutteli siinä samalla pelin tuottajan Brian Hayesin kanssa pelisarjan työstämisestä sekä vapaaottelufaneista, jotka suhtautuvat verkossa kriittisesti kaikkiin uutisiin.

Pelin ennakon löydät maaliskuun Pelaaja-lehdestä.

Vapaaottelu on maailmalla päivä päivältä suositumpaa. Sen harrastajat tuntuvat suhtautuvan lajia kohtaan intohimoisesti. Ensimmäiset videopätkänne pelistä keskittyivät lähinnä hehkuttamaan pelin grafiikkaa, mikä sai jotkut ajattelemaan, että suuntaatte pelinne kasuaalipelaajille.

Totta kai me haluamme, että mahdollisimman moni ihminen ostaa EA Sports UFC:n. Olisimme tyhmiä, jos emme haluaisi houkutella kasuaalipelaajia sen pariin. Emme myöskään halua vihastuttaa niitä vapaaottelufaneja, jotka haluavat pelata EA Sports UFC:tä kuin simulaatiota, joka on mahdollisimman todentuntuinen. Minusta olemme löytäneet peliin hyvän tasapainon. Sitä on äärimmäisen helppo pelata ja sen pelimekaniikan oppii nopeasti, mutta sen täydellinen hallitseminen vaatii kymmenien tuntien pelaamisen ja harjoittelun.

Olisi kuitenkin melkoisen typerää, jos emme valjastaisi konsolitehoja käyttöömme niin hyvin kuin mahdollista. Ensivaikutelma on tärkeä, ja EA Sports UFC:tä ovat ihastelleet nekin pelaajat, jotka eivät välttämättä elä ja hengitä vapaaottelumaailmaa niin innolla kuin esimerkiksi minä teen.

Samanlainen vaikutus oli tekemällänne Fight Night Round 3 -pelillä. Leukani loksahti lattiaan, kun näin siitä ensimmäisen kerran pelikuvaa.

Juuri siihen pyrimme tämänkin pelin kanssa. Fight Night käännytti pelaajia nyrkkeilypelien pariin, vaikka he eivät välttämättä olleetkaan koskaan seuranneet oikeaa nyrkkeilyä. Minusta tuollainen on suurin kunnianosoitus, mitä pelintekijä voi saada. Toivomme EA Sports UFC:n tuovan uusia faneja lajin pariin. Teemme peliä tiiviissä yhteistyössä UFC-kattojärjestön kanssa. Tämä peli on heillekin markkinointiväline, ja totta kai heidän on potkittava meitä persauksille, että tekisimme järjestön nimeä kantavasta tuotoksesta mahdollisimman toimivan kokonaisuuden.

Mitä mieltä sitten olet niistä kommenteista, että teette peliä täysin uudelle yleisölle ja että olette unohtaneet kovimmat vapaaottelufanit kokonaan?

Opin jo vuosia sitten, että netti on täynnä tyyppejä, jotka eivät ole koskaan tyytyväisiä mihinkään. Toivon vain, että he testaavat peliä. Uskon heidän sen jälkeen ymmärtävän, mistä EA Sports UFC:ssä on kyse.

Kuinka paljon valmiissa pelissä tulee olemaan ottelijoita?

Mikään ei ole vielä oikein varmaa tämän suhteen. Joillakin ottelijoilla on omia henkilökohtaisia sopimuksia esimerkiksi sponsoreiden kanssa, ja meidän pitää selvitellä kaikkia mahdollisia sopimusjuttuja ihan loppusuoralle asti. Voihan olla, että joku ottelijoista tippuu UFC:n rosterista tai että joku tulee mukaan vain hetki ennen pelin siirtymistä kauppojen hyllyille. Tällä hetkellä suunnitelmana on, että ottelijoita olisi noin sata kappaletta.

Entäpä otteluareenat ja musiikit?

Kaikki otteluareenat ovat täysin lisensoituja. Ainoa asia, josta joudumme hieman tinkimään realismin suhteen, ovat juuri ottelijoiden tunnusmusiikit heidän astuessaan kehään. Jotkut levy-yhtiöt pyytävät aivan päättömiä summia siitä, että saisimme lisensoitua heidän artistejaan ja kappaleitaan peliin. Tällöin meidän on vain nostettava kädet ilmaan ja tehtävä jonkinlaisia kompromisseja.

Tulevatko kaikki ottelijat olemaan tyytyväisiä kykyihinsä pelissä? Mitä jos joku tulee toimistollenne ja kertoo, että hänen potkujensa voimakkuus on pelissä liian kesy?

Tietysti me silloin muutamme hänen potkukykyjään paremmaksi! Vakavasti puhuen lähetimme jokaisen ottelijan kykypisteet UFC-organisaatiolle tarkastettavaksi. Luotamme täysin heidän ammattitaitoonsa, eli jos jollakulla ottelijalla on valittamista omista kykypisteistään, ohjaamme heidät vain näiden ihmisten puheille ja pesemme kätemme asian suhteen.

Lisää luettavaa