Ubisoft hyppää pilvilaskennan pariin – Scalar-työkalulla luodaan tulevaisuudessa entistä suurempia maailmoja

Maailmat ne vain jatkavat kasvamistaan.

19.3.2022 16:30

Ubisoft paljasti tällä viikolla pilvilaskentateknologiaa hyödyntävän Scalar-pelinkehityspalvelun.

Ubisoft Scalar -projekti sai alkunsa vuonna 2017 ja sitä johtaa yhtiön Tukholman jaosto. Mukana projektissa on myös muun muassa The Division -kehittäjä Massive sekä kotimainen Redlynx. Palvelu julkistettiin virallisesti tämän vuoden Game Developers Conference -tapahtumassa.

Aikaisemmin pelien kehitys on ollut käytännössä täysin käytettävän laitteiston varassa. Ubisoft Stockholmin tuoteohjaaja Per-Olof Romellin mukaan Scalar poistaa nämä rajoitukset, sillä jatkossa kehittäjät voivat hyödyntää eri paikoissa olevien lukemattomien tietokoneiden laskentatehoa luodessaan esimerkiksi grafiikkaa ja pelien maailmoja yksityiskohtineen. Jatkossa yhteen maailmaan mahtuu täten helpommin enemmän pelaajia, sillä teknologia mahdollistaa entistä suurempien ja mutkikkaampien maailmojen luomisen.

Ubisoft Scalar ei ole pelimoottori, vaan toimii kehittäjille tuotantotyökaluna olemassaolevien moottoreiden, kuten Anvilin ja Snowdropin kera. Tukholman jaoston tekninen johtaja Christian Holmqvist kuvaili yhtiön tiedotteessa, että pelit ovat jatkossa aina avoimena, ja niitä on helpompi päivittää samalla, kun asiakkaat pelaavat.

Romell paljasti myös, että Ubisoft Stockholm työskentelee kokonaan uuden nimikkeen parissa, jonka on määrä hyödyntää Ubisoft Scalaria, joskin enempää yksityiskohtia hän ei suostunut projektista paljastamaan.

Lähde: Ubisoft

Lisää luettavaa