”Suosikaa kotimaista pelikauppaa” – miten koronapandemia vaikuttaa Suomen pelimyyntiin?

Pelaamisen kasvavasta määrästä huolimatta koronatilanteen pitkittyminen asettaa monet pelejä myyvät tahot haastavaan asemaan.

3.4.2020 09:57

Tapahtumien peruminen, kehitystyön hidastuminen, toimitusaikojen viivästymiset – koronapandemian vaikutukset ovat nostaneet viimeisten kuukausien aikana päätään myös pelialan puolella. Epävarmat ajat näkyvät kulutustottumuksissa, missä videopelit sinänsä ovat onnekkaassa asemassa. Monille neljän seinän sisälle jumiutuneille pelaaminen on sitä paljon kaivattua ajanvietettä ja eskapismia. Pelaamisen kasvavasta määrästä huolimatta tilanteen pitkittyminen asettaa monet jälleenmyyjät haastavaan asemaan.

Maiden hallitusten asettamat erityistoimenpiteet ja tiukentuvat sosiaaliset rajoitukset ovat nostaneet yrittäjien haasteet jatkuvasti otsikoihin myös Suomessa, minkä myötä paikallisten yritysten tukemista peräänkuulutetaan toistuvasti. Pelien osalta poikkeuksellisten aikojen odotetaan tuovan pitkittyessään haasteita myös pelimyynnin paikallisessa arvoketjussa, jonka perinteiset maahantuojat, tukkurit ja pelikaupat kilpailevat entuudestaan digitaalisten kauppapaikkojen kanssa.

Kivijalkakaupat hiljenevät, verkossa toistaiseksi kasvua

Vielä toistaiseksi koronan vaikutukset tuntuvat olevan pieniä. Muun muassa Ubisoftin, 2K Gamesin sekä Bethesdan jakelijana Suomessa ja Baltian maissa toimivan 3HD Distributionin myynnistä ja markkinoinnista vastaava Marko Pulkkinen kertoo, että kauppa näyttää odotetusti siirtyneen kivijalkaliikkeistä verkkoon.

– Myynti kivijalassa on selkeästi hiljentynyt, koska ihmiset eivät käy ostoskeskuksissa ja erikoisliikkeissä enää niin paljon kuin aikaisemmin. Näyttää myös siltä että nyt suositaan enemmän pienempiä ruokakauppoja kuin suuria marketteja, jotka myyvät myös pelejä. Nettikaupassa videopelien myynnissä on nähtävissä jopa 30 prosenttia kasvua, hän vahvistaa.

Myös Electronic Artsin, Capcomin ja monien muiden julkaisijoiden pelejä jakelevan Pan Visionin kaupallinen johtaja Riku Olkkonen kertoo, että pelaamiseen liittyvä kauppa on käynyt vuodenaikaan nähden jopa pirteästi. Pelikauppa on hänen näkemyksensä mukaan jakautunut aiempaa selvemmin eri jälleenmyyjien kesken.

– Ihmiset liikkuvat eri tavalla kuin normaalisti. Pahimmassa tapauksessa erikoispelikauppoja uhkaa sama tilanne kuin muitakin pienyrittäjiä. Pandemian pitkittyessä tuotteiden saatavuus sekä uusien pelijulkaisujen aikataulut saattavat kärsiä, Olkkonen uskoo.

Samansuuntainen viesti kuuluu Helsingin Kampin kauppakeskuksessa toimivan Konsolinet-pelikaupan sekä Lahdessa, Turussa ja Tampereella myymälöitään pitävän Puolenkuun Pelit -pelikaupan suunnalta.

– Verkkokaupassa on selkeä yli 100 prosentin kasvu, myymälämyynti on tilanteesta huolimatta pysynyt viime vuoden tasolla. Joidenkin tuotteiden saatavuus on kärsinyt hieman, ja joissain tuotteissa kysyntäpiikki on hiukan huonontanut saatavuutta. Jos pandemian leviäminen jatkuu, kuten on todennäköistä, niin saatavuusongelmat joidenkin tuotteiden kohdalla varmasti jatkuvat. Joissain maissa kaupat on pakotettu sulkemaan ovensa, joten se voi olla edessä myös täällä, kertoo Konsolinetin Juho Korkeaoja.

Puolenkuun Pelien Vili Nenyen mukaan verkkopuolen tilausmäärät ovat kasvaneet noin 50 prosentin verran, eikä myymälämyynneissä ole vielä nähty merkittävää muutosta. Hän kuitenkin uskoo tilanteen etenevän nopeasti, ja myymälöissä harkitaan päivittäin toimenpiteitä.

3HD Distributionin Pulkkinen huomauttaakin, että osa erikoisliikkeistä on jo muokannut aukioloaikojaan ja osa saattaa joutua sulkemaan ovensa kokonaan, mikäli nettikauppa ei ole vahvana tukena kaupankäynnissä. Nenye on samoilla linjoilla. Myymälöiden osalta harkitaan aukioloaikojen pienennystä ensin ja mahdollisesti noutopisteiksi siirtymistä huhtikuun aikana.

– Toivottavasti ei nähdä konkursseja alalla koronan vuoksi, Pulkkinen toivoo.

”Suosi suomalaista”

Fyysisten pelien hankinnassa ja toimituksissa onkin maahantuojien mukaan ollut jo jokusia haasteita ja viivästyksiä, jotka johtuvat muun muassa maiden välisten rajatarkistusten tiukentumisesta.

– Hankinnan suhteen joidenkin päämiesten kanssa on ollut haasteita saada tavarat riittämään, mutta muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tavaravirta toimii edelleen normaalisti. Pelien ja pelitarvikkeiden myynti ja toimitukset toimivat meidän osalta normaalisti. Pelialan kannalta onni onnettomuudessa oli pandemian osuminen pelialan hiljaisempaan ajanjaksoon vuodesta. kertoo Pan Visionin Olkkonen.

3HD Distributionin Pulkkinen kuitenkin pitää selvänä, että tämänhetkisestä volyymista huolimatta tilanne vielä hiljenee.

– Videopelien hankinnan suhteen on tullut toimitusviiveitä, koska kuljetuksissa on ollut viiveitä ja lisäksi rajatarkastukset vievät aikansa joissakin maissa. Myös videopelien painosmäärät ovat pienentyneet, koska suuret maat kuten Espanja, Ranska, Italia ja Saksa ovat sulkeneet lähes kaikki muut liikkeet paitsi ruokakaupat ja apteekit. Osa valmistajista on harkinnut myös julkaisevansa pelinsä pelkästään digitaalisena tässä vaiheessa, Pulkkinen sanoo.

Varsinaisten pelikauppojen puolella vaikutukset ovat toistaiseksi olleet Puolenkuun Pelien Nenyen mukaan satunnaiset. Esimerkiksi hänen saamansa arviot Kiinassa valmistettujen tuotteiden toimittajilta povaavat jopa 2-4 kuukauden toimitusviiveitä.

– Lautapelien uudet painokset todennäköisesti venyvät, tosin niissä aina kestää laivojen rahdatessa tuotteita usein monen välikäden kautta Suomea kohti. Konsolipelejä valmistetaan onneksi pitkälti Euroopassa, joten viiveet näiden jakeluissa johtuvat lähinnä kuljetusyhtiöiden lähetyspriorisoinnista. Pelit eivät ymmärrettävästi ole korkealla, vaikka ehkä pitäisi, hän toteaa.

Nenye arvioi toimitusviiveiden Suomeen niin jatkuvan kuin pitenevänkin vähitellen. Hän uskoo myös maailmanlaajuisen laman etenevän ja heijastuvan ostovoimaan todennäköisesti ennakoitua enemmän.

– Uusien myymälöiden avaamissuunnitelmat viivästyvät ja koko vähittäiskauppa myymälöistä todennäköisesti saa pysyvää haittaa, Nenye ennustaa.

Nelikon viesti kotimaisille pelaajille on muidenkin alojen toimijoiden ja yrittäjien tapaan selvä: tukekaa koronapandemian aikana kotimaisia liikkeitä ja yrityksiä, joiden palveluja haluatte käyttää jatkossakin.

– Käykää ostoksilla siinä lähikaupassanne, oli se sitten peleihin erikoistunut kauppa tai hypermarket. Suosikaa mahdollisuuksienne mukaan suomalaista pelikauppaa jos haluatte että voitte asioida siinä omassa tutussa pelikaupassa myös jatkossa. Käykää kaupassa se legendaarinen turvaväli muistaen tai tilatkaa fyysinen peli tai pelitarvike toimituksella, Olkkonen vetoaa.

– Suomalainen kuluttaja voi vaikuttaa asiaan ostamalla tuotteita suomalaiselta jälleenmyyjältä, mieluiten nettikaupan välityksellä. Olemme varautuneet tilanteeseen hankkimalla sellaisia pelejä reilummin, joita nettikaupoista menee mukavasti, kuten autopelejä tai perinteisiä klassikoita, Pulkkinen ohjeistaa.

– Suomalaisen kuluttajan kannattaa aina ostaa Suomesta, suomalaisilta. Netistä ladattavat lainapelit, eli lisenssit käyttöön lyhyeksi aikaa, ovat aina lähtökohtaisesti fyysistä peliä huonompi investointi. Yleisesti pelaajat voisivat nyt korostaa ystävällisyyttä, pelata enemmän yhdessä ja kutsua myös uusia tuttavia pelien pariin, yhdessä tekemiseen, Puolenkuun Pelien Nenye näkee.

– Tällaisessa tilanteessa kannattaa tukea suomalaista kauppaa. Jokainen Suomeen jäänyt veroeuro auttaa kriisin aiheuttaman jälkilaskun maksamisessa, summaa myös Konsolinetin Korkeaoja.

 

Päivitys 2.4.2020, kello 18:45: Juttua on päivitetty ja laajennettu Puolenkuun Pelit -pelikaupalta saaduilla kommenteilla.

Lisää luettavaa