Resident Evil 4, Assassin’s Creed Mirage ja Death Stranding floppasivat pahasti iOS-laitteilla

AAA-pelit eivät maistu iOS-käyttäjille.

27.6.2024 08:00

Isot pelit eivät ole kiinnostaneet mobiilipelaajia, tuore analyysi kertoo.

Apple hehkutti viime vuonna ilmestyneiden iPhone 15 Pro- mallien ja tehokkaampien iPad-laitteiden kykyä pyörittää moderneja pelejä ja toikin iOS-kauppapaikalle omat versiot niin Resident Evil 4:stä, Death Strandingista kuin Assassin’s Creed Miragestakin. AAA-luokan pelikokemukset ovat kuitenkin flopanneet pahasti tuoreen analyysin perusteella.

Mobilegamer.biz-sivuston kyseisten pelien iOS-versioiden latausmäärät liikkuvat vain joissakin sadoissa tuhansissa kappaleissa. Myyntimäärissä tilanne on vieläkin heikompi, sillä esimerkiksi Assassin’s Creed Miragea kerrotaan myydyn vaivaiset alle 3 000 kappaletta 138 000 dollarin myyntilukujen perusteella. Resident Evil 4:n tilannekin on vain marginaalisesti parempi, sillä 208 000 dollarin liikevaihtoarvion perusteella pelistä olisi maksanut vain noin 7 000 pelaajaa.

Analyytikoiden mukaan heikot luvut kertovat mobiili- ja konsoli- sekä pc-pelimarkkinoiden välisistä eroista. Appmagic-yhtiön Andrei Zubov arvioi mobiilipelaajien olevan vähemmän valmiita maksamaan korkeampia hintoja isommista peleistä, kun suositut mobiilipelit ovat yleisesti ottaen yksinkertaisempia ja merkittävästi edullisempia.

Heikot myyntiluvut eivät kuitenkaan ainakaan toistaiseksi ole kokonaan karkottaneet julkaisijoita Applen mobiililaitteilta. Ubisoft nimittäin kertoi kuitenkin äskettäin Applen WWDC-tapahtumassa tuovansa myös loppuvuodesta ilmestyvän Assassin’s Creed Shadowsin iPad-laitteille.

Lähde: Mobilegamer

Lisää luettavaa