Raymanin sekä rakastetun Beyond Good & Evilin isänä tunnettu Michel Ancel ei ole Mario-pelien ylin ystävä. Juuri 2D-loikinta Rayman Originsin ulos saanut pelikehittäjä myönsi asian Gamasutran haastattelussa todeten pitävänsä sellaisista peleistä, jotka keskittyvät enemmän kerronnallisempiin puoliin.
-En oikeastaan nauti Mario-pelien pelaamisesta. En pidä liitämisestä, en pidä sen inertiasta enkä pidä siitä, etten pääse jakamaan muutamia läpsäisyjä! Kyseessä on hieno sarja ja ymmärrän ihmisten rakastavan sitä, mutta se ei vain ole minun juttuni, Ancel selitti.
Esimerkkeinä vanhoista suosikeistaan ranskalaiskehittäjä nostaa esiin Ghost n’ Goblinsin, Heart of Darkenssin sekä Another Worldin.
Tästäkin huolimatta Anceliin on ajoittain viitattu termillä ”ranskan Miyamoto”. Vertaukset Marion luoneeseen Shigeru Miyamotoon hän näkeekin kunniallisena asiana, mutta pitää kuitenkin itseään ja Miyamotoa samalla myös hyvin erilaisina ihmisinä.
-Omasta mielestäni hän keskittyy todella paljon pelattavuuteen, kun taas minä tykkään työskennellä myös teknisillä työkaluilla. — Meillä on erilaiset lähestymistavat, erilaiset linjat.
Miyamoton vaikutusta kasvamiseensa Ancel ei kuitenkaan lähde kiistämään. Nuorena ollessaan hänellä ei ollut mahdollisuutta käydä pelialalle valmistavia kouluja, koska moisia ei ollut, vaan inspiraatiota ja opastusta täytyi hakea muualta. Miyamoto saavutuksineen olikin oiva malli työskentelylle.
Michel Ancelilla on tällä hetkellä ainakin jollain asteella työn alla jo pitkään kehityksessä pyöritelty Beyond Good & Evil 2. Peliä on erinäisten puheiden mukaan toistaiseksi pidätellyt sen massiivinen koko, jota ei olla enää katsottu järin sopivaksi edes nykyisen sukupolven konsoleille. Odotettua jatko-osaa saataneenkin odottaa siis vielä tovi.
Lähde: Gamasutra