Räiskintäklassikko Doom on jo täydet 25 vuotta vanha. Yhdysvaltalaiskehittäjä id Software ujutti pelin ensimmäisten saatavilla 10. joulukuuta 1993 ja ravisutti näin monella tapaa niin sekä genreä yleensä kuin myös esimerkiksi pc-maailman modauskulttuuria.
Osuvana juhlallisuutena alkuperäisen Doomin suunnittelijoihin kuulunut John Romero on paljastanut julkaisevansa ensi vuoden helmikuussa alkuperäiseen peliin uuden epävirallisen modiepisodin. Sigil-nimisen episodin julkaisu tapahtuu ilmaiseksi niin sanotun megawadin muodossa ja sisältää yhdeksän uutta yksin- ja moninpelikarttaa, jotka ovat jatkoa Ultimate Doomissa aikoinaan nähdylle Doomin neljännelle episodille.
Hankkeen tukemisesta kiinnostuneille Sigilista saadaan myös myyntiin kaksi Limited Run Gamesin tuella tehtyä keräilyversiota. Niihin mukaan on saatu esimerkiksi Bucketheadin musiikkia, erilaisia fyysisiä lisiä, kuten t-paitaa, taidetta ja tarroja.
Tarjonta on nähtävissä Sigilin kotisivuilla.
Doomin synttärit eivät ole unohtuneet sarjan ja id Softwaren nykyisin omistavalta Bethesdaltakaan. Yhtiö on avannut sarjalle oman Slayers Clubiksi kutsutun tempauksen, johon liittymällä käsiinsä voi saada pitkin seuraavaa vuotta erilaisia palkintoja, tapahtumia ja kilpailuja. Sen kylkiäisenä Doomista on julkaistu juhlavideo sekä joukko sarjan 25-vuotista taivalta juhlistavaa oheisrompetta.
Synttäreiden kunniaksi id Softwaren entinen teknologianero John Carmack julkaisi Twitterissä myös muistelutekstin, jonka tämä kirjoitti alkujaan introksi Game Engine Black Book: Doom -kirjaan, Tekstissään tämä muun muassa toteaan, kuinka Doom oli monella tapaa lähes täydellinen peli, jonka perintöä aikakone ja jälkiviisaus eivät enää voisi niinkään parantaa.
Happy 25th Doom Anniversary!
My intro for https://t.co/hU3ddTCNpH pic.twitter.com/D4DuyoD1dD
— John Carmack (@ID_AA_Carmack) 10. joulukuuta 2018