Reverb Publishingin markkinointitemppu puri hiljattain pahasti firman omaan nilkkaan. Yhtiön PR-osaston ajatus saattoi olla hyvä, mutta sen asettelu saattoi koko firman huonoon valoon.

Reverb lupasi lahjoittaa 5000 dollaria hyväntekeväisyyteen kodittomien kissojen puolesta, mikäli firman peli Edge of Space hyväksyttäisiin viimeistään 15. lokakuuta myytäväksi Steamissa Greenlight-palvelun kautta.

– Jos peliä ei hyväksytä, rahat katoavat kuin savunpölähdys tuuleen, jättäen kissaparat selviytymään kovissa oloissa, joutumaan vaaraan ja mahdollisesti nukutettavaksi. Haaste on heitetty, ja yksinkertaisella ”Kyllä”-äänellä Steam Greenlightissa kuluttajat voivat ottaa aktiivisesti roolia näiden kissojen elämien pelastamisessa, Reverb lupasi.

Mainoskikka keräsi rutkasti negatiivista huomiota. Pelin kehittäjää Handyman Studiosia edustava Jake Crane pisti tapauksen väärinymmärryksen piikkiin.

– Yrittäkää ymmärtää, että pelissä on jonkin verran synkkää huumoria ja he yrittivät hieman leikitellä sen kanssa. Me rakastamme kissoja! Siksi niitä alun pitäen on pelissämme, Crane toppuutteli.

Reverbin edustajat puolestaan paljastivat, että lahjoituksen tekemisestä oli jo käytännössä päätetty aikaisemmin. Yhtiön tavoitteena oli vain kerätä tempauksella ylimääräistä huomiota pelille.

– Tiedotteen tarkoituksena oli kerätä huomiota ja saada lukijat toimimaan, mutta olemme pahollamme, jos saimme jonkun tuntemaan olonsa epämukavaksi tai vihaiseksi. Miljoonat kulkukissat päätyvät suojakoteihin joka vuosi, humaanien suojakotien vuosittaisten kulujen noustessa miljardeihin. Kieliasumme saattoi olla epäselvä, mutta tarkoitusperämme ovat hyvät, Reverbiltä kerrottiin.

Kuvan kissa ei liity tapaukseen.

Lähde: Eurogamer