”Wii on syvältä”, tykitti pelinkehittäjä Chris Hecker tänä aamuna Games Developers Conferencessa San Franciscossa. Mies puhui Burning Mad: Game Publishers Rant -sessiossa, jossa pelintekijät ja julkaisijat kertovat avoimesti mielipiteitään alasta ja sen nykytilasta. Viimevuotisessa puheessaan Hecker kritisoi PlayStation 3:a ja Xbox 360:tä keskittymisestä grafiikkaan pelattavuuden sijaan ja kysyi lopuksi, pelastaako Nintendo pelintekijät.
Nyt Hecker kuitenkin suomi Nintendoa kovasanaisesti liian tehottoman pelikoneen tekemisestä sekä siitä, että se ei ota pelejä tarpeeksi vakavasti eikä tunnusta niitä taiteeksi:
– Olen paljastanut Wiin tekemisen salaisuuden: ota kaksi GameCubea ja teippiä. Wii on aivan liian tehoton. En puhu nyt grafiikasta, polygoneista tai muusta sen sellaisesta. Minä haluan tehoja tekemään koneesta älykkäämmän ja kiinnostavamman. Vuorovaikutteisuus on kaiken avain, se on taiteenmuotomme keskeisin ero muihin nähden, Hecker julisti.
Hän jatkoi lisäksi, että pelaajan ja pelien vuorovaikutteisuudesta on tehtävä mahdollisimman mielenkiintoista ja että se on mahdotonta alitehoisella pelikoneella.
Hecker jatkoi lainauksilla Microsoftin Bill Gatesilta ja Sonyn Phil Harrisonilta, joissa viitattiin peleihin taiteena. Tämä osoittaa Heckerin mukaan sen, että he ainakin ottavat pelit vakavasti.
Zeldan luojan Eiji Aonuman kommentti aiheesta ei sen sijaan herättänyt Heckerissä hilpeyttä. Aonuma on sanonut, että hänestä pelejä ei välttämättä voi pitää taiteena ja että Nintendo pyrkii vain tekemään peleistään hauskoja.
– Tämä ei riitä ihmisiltä, jotka ovat alamme nokkamiehiä. Jos aiomme tehdä peleistä 21. vuosisadan taiteenmuodon, tarvitsemme ihmisiä, jotka yrittävät tehdä muutakin kuin vain hauskoja leluja, Hecker jyrisi.
Hecker lopetti puheensa vitsailemalla, että hän aikoo rynnätä lavalle Shigeru Miyamoton perjantaisen puheen aikana ja kertoa vaatimuksensa Nintendolle:
– Yksi: tunnustakaa pelit taiteeksi ja kaksi: tehkää pelikonsoli joka ei ole syvältä.
Chris Hecker on entinen indiepelikehittäjä, joka vaikuttaa nykyisin Will Wrightin Maxis-pelistudiossa. Hän on peliteknologiaan keskittynyt suunnittelija ja pelien taiteenmuotona pitämisen kovaääninen puolestapuhuja. Hänen mukaansa pelien suunnittelun ja vuorovaikutteisuuden rajoja pitää koko ajan puskea eteenpäin, jotta ne joskus tavoittavat täyden potentiaalinsa viihteen- ja taiteenmuotona. Hecker on yksi Indie Game Jam -tapahtuman organisaattoreista ja kuuluu Game Developers Conferencen asiantuntijatyöryhmään. Hän on lisäksi kirjoittanut muun muassa Game Developer -lehteen.
(kuva: GameDev.net)