Uusi Sonyn patentti kertoo yhtiön työstävän tekoälyä hyödyntävää virtuaalisten pelaajaa edustavien hahmojen, eli avatarien luomissysteemiä. Innovaation avulla Sony pyrkii parantamaan PlayStation-pelien avatarien kustomointimahdollisuuksia.
Äskettäin julkaistun patentin mukaan Sony kehittää uutta tekoälyteknologiaa PlayStation-pelejä varten, joka tuottaa erittäin henkilökohtaisia pelinsisäisiä avatar-hahmoja.
Uusi avatarien luomissysteemi hyväksyy pelaajan antaman kuva- ja tekstipohjaisen ohjeen, ja tuottaa avatarin näiden syötteiden perusteella. Tekoälyn luoma avatar noudattaa teknologiaa tukevan pelin graafista tyyliä ja sitä voidaan käyttää kyseisen teoksen pelisession aikana. Sony jätti patenttihakemuksen 10. tammikuuta 2023, ja se julkaistiin 11. heinäkuuta 2024.
Hahmoja luodessaan pelaajat voivat asettaa digitaaliselle avatarilleen halutut ominaisuudet. Pelaaja voi antaa ”tee minusta vahvempi” – tai ”tee minusta hoikempi” -tyylisiä ohjeita tekoälylle, jotka auttavat tekoälyä muokkaamaan hahmon pelaajan toiveita mukailevaksi.
Mikäli avataria hyödynnetään esimerkiksi kilpa-ajopelissä, tekoäly tekee avatarista kilpa-ajajan, jolla on päällään asianmukainen kilpa-ajovarustus. Patentista käy ilmi, että kuvan luontimalli käyttää koulutusdatanaan Sonyn taiteilijoiden valitsemia kuvia.
Sony kehittää tekoälypohjaisen avatarien luontityökalun ohella myös muita innovaatioita. Konsolijätti paljasti aiemmin tässä kuussa, että se suunnittelee lämpötilaansa muuttavaa PlayStation-ohjainta.
Lähde: Game Rant