Microsoft on avautunut tarkemmin siitä, miten Xbox Onen saavutukset eli Achievementit toimivatkaan tarkalleen Xbox Onella. Ominaisuudessa on edelleen toki paljon tuttua Xbox 360 -konkareille, mutta mukaan on tuotu myös pieniä lisäjippoja.

Xbox Onella saavutukset jakautuvat nyt kahteen osaan: varsinaisiin jo tuttuihin achievement-saavutuksiin sekä uudenlaisiin haasteisiin. Siinä missä saavutukset itse ovat aina pysyviä ja jatkuvasti kaikkien saatavilla entiseen tapaan, on haasteiden ideana se, että ne ovat suoritettavissa vain tietyn aikaa, kunnes ne katoavat saatavilta. Kehittäjät voivat siis itse päättää, milloin mikäkin haaste on tehtävissä.

Toisin kuin saavutukset, voivat haasteet myös kietoutua osaksi useampaakin eri peliä ja onpa peleihin mahdollista luoda myös yhteisöhaasteita. Näissä suurempi joukko pelaajia kantaa kortensa kekoon yhden yhteisen päämäärän saavuttamiseksi, ja kun se on saavutettu, saavat kaikki osallistuneet merkinnän haasteen suorittamisesta.

Pelien ohella saavutuksia voidaan hyödyntää jossain muodossa myös muissakin Xbox-sovelluksista kuin peleistä. Saavutuksia suorittamalla pelaajia voidaan myös palkita esimerkiksi uudella pelisisällöllä ja sovelluksien tilauksia pidentävillä eduilla.

Gamerscore-pisteytys on toki mukana myös Xbox Onella ja vanha Xbox 360:llä kerätty pistesaldo onkin siirrettävissä myös uudelle Xboxille. Achievement-uudistuksista huolimatta tämä osa-alue ei kuitenkaan muutu juurikaan. Jatkossa edelleenkin vain pelien omat pysyvät saavutukset kartuttavat Gamerscorea, sillä Microsoft näkee, ettei rajallisten haasteiden kautta pisteytys olisi reilua. Myöskään mediasovelluksista ei saa lisää ytyä Gamerscoreensa. Kaikki saavutukset ja haasteet kuitenkin tuodaan esille osana pelaajan profiilia.

Saavutukset toimivat Xbox Onella pilven voimalla, mikä tarkoittaa, että pelien kehittäjillä on enemmän vapauksia käyttää niitä. Jatkossa esimerkiksi uusien saavutusten ja haasteiden lisääminen ei vaadi pelin suoranaista päivittämistä tai lisäsisällön julkaisemista, vaan homman voi hoitaa suoraan saavutuspilven kautta. Pilven pitäisi myös auttaa kehittäjiä keräämään paremmin dataa siitä, miten pelaajat pelejä pelaavat.

Lähde: Major Nelson

Lisää luettavaa