Mainonnan eettinen neuvosto on puuttunut suomalaisen Laeppavika-tubettajaryhmän Destiny-aiheisen videon sisältöön. Sponsoroidun videon on nähnyt toistaiseksi lähes 150 000 katsojaa.
Laeppavika ylistää yli 14 minuuttia kestävällä videollaan Destiny-peliä ja sen laajennuksia huomattavan vahvoin ylisanoin. Mainonnan eettisen neuvoston mukaan tuotetta rohkaistaan ostamaan viittaamalla siihen poikkeuksellisen mainosluontoisesti. Videon mainitaan olevan olevan sponsoroitua sisältöä vain kuvauksessa, ei videomateriaalissa itsessään.
Mainonnan eettinen neuvosto tulkitsee videon olevan maksettu mainos, joka ei tuo yhteistyökuviota tarpeeksi selkeästi esille. Neuvoston mukaan ”sosiaalisessa mediassa toteutettavaan markkinointiin pätevät samat säännöt kuin markkinoinnin perinteisiin muotoihin.”
Neuvosto antoi samassa yhteydessä huomautuksen Laeppavian kielenkäytöstä videolla. Mainostajalla on neuvoston mukaan sekä yhteiskunnallista että ammatillista vastuuta, eivätkä voimasanat ole tällöin soveliasta kuunneltavaa.
Laeppavika itse kertoo varsinaisen sopimuksen olevan solmittu YouTube-videoverkostofirma United Screensin ja pelin julkaisseen Activisionin välillä.
– Kaupallisen yhteistyön kohde on Destiny-peli. Kaikki muu sisältö on Laeppavika-kanavan normaalia sisältöä niin käsikirjoituksen, tyylin kuin yleisön aktivoinnin osaltakin, Laeppavian väki kertoo.
Noottia ei saa Laeppavika itse, vaan Activision.
Lähde: Yle, Helsingin Sanomat
PÄIVITETTY kello 14:15: Uutista tarkennettu ja selkeytetty