Kehittäjälegenda Peter Molyneux valmistautuu oman 22 Cans -studionsa ensimmäisen pelin julkaisuun. Uutukaispeli tunnetaan Curiosity-nimellä, joka kuvaakin oivallisesti teoksen takana piilevää ideaa.
Sekä pc:lle että mobiililaitteille saapuva peli sijoittuu huoneeseen, jonka keskellä kyhjöttää musta kuutio. Kuutiota koskettamalla siihen ilmaantuu säröjä, kunnes useamman kosketuksen jälkeen se hajoaa ja paljastaa jotain ”ihmeellistä ja uniikkia.”
Pelin jujuna on, että samaa kuutiota naputtavat samanaikaisesti useat eri pelaajat. Kuitenkin vain se, joka napauttaa kuution rikki, on ainut, joka saa nähdä tämän ihmeellisen sisällön.
Mikäli mahdollisuuksiaan ”voittoon” haluaa parantaa, voivat pelaajat ostaa voimakkaamman ”taltan”, jolla hakata kuutiota. Voimakkuuta saa halvimmillaan taskurahalla, kun taas kalleimmillaan tarjolla on uniikki 50 000 punnan eli noin 60 000 euron hintainen timanttitaltta, jossa piisaa voimaa.
Pohjimmiltaan pelin taustalta löytyy halu tutkia, miten pitkälle uteliaisuus ajaa ihmisiä ja kuinka tieto kuution sisällöstä lopulta leviää esimerkiksi sosiaalisia medioita pitkin. Miten ihmiset esimerkiksi aikovat todistaa, että he tosiaan löysivät salaisuuden?
Tutkimustuloksia on tarkoitus käyttää osana Molyneux’n seuraavaa isompaa peliprojektia. Sen on tarkoitus valmistua seuraavan kahden vuoden aikana.
Curiosity on todennäköisesti yksi 22 Cansin parhaillaan kehittämistä kokeilullisista peliprojektista, joita pitäisi kaiken kaikkiaan ilmaantua 22 kappaletta. Niistä ensimmäisen on kerrottu saapuvan kokeiltavaksi noin kuukauden sisällä.
Vielä tämän vuoden alussa Peter Molyneux tunnettiin Lionhead-pelitalon sekä Microsoft Studiosin eurooppalaisen osaston pomona. Hän jätti paikkansa kuitenkin maaliskuussa ja siirtyi perustamaan jälleen yhtä uutta pelitaloa.
Mies on vuosien varrella ollut vastuussa peleistä kuten Populous, Black & White ja Fable.
Lähde: New Scientist