Indiekehittäjät kärsivät Steamin uudesta hyvityspolitiikasta

Steamin vastikään uusittu hyvityskäytäntö on osoittautunut epäreiluksi pikkupelejä tehtaileville kehittäjille.

8.6.2015 08:03

Steam-latauspalvelun viime viikolla uusittu hyvityspolitiikka käy pelinkehittäjien hermoille.

Tuore hyvitysohjelma palauttaa pelaajien rahat mistä tahansa syystä, kunhan ostettua peliä ei ole pelattu kahta tuntia enempää ja ostohetkestä itsestään on vierinyt alle kaksi viikkoa. Valven päätös uusia käytäntöjään herätti huolta kehittäjien keskuudessa jo tiedotusvaiheessaan, ja viikkoa myöhemmin muutoksen todelliset vaikutukset alkavat näkyä myyntiluvuissa erityisesti lyhyempien indiepelien kohdalla.

Muun muassa retrohenkisistä Ultratron– ja Titan Attacks! -peleistään tunnettu Puppygames-indiestudio pui Twitter-profiilissaan viikonloppuna myyntilukujensa kärsimää täydellistä syöksylaskua, jonka uusi hyvityskäytäntö on aiheuttanut. Puppygames tosin tiedostaa, että myös lähestyvällä kesäalennuskaudella saattaa olla tekemistä laskevien lukujen kanssa.

Puppygames ei ole suinkaan ainoa, joka on huomannut kysynnässään häikkää viimeisen viikon aikana. Mobiilimuodossakin pärjänneestä Beyond Gravity -indieloikinnasta vastaava Qwiboo löi pöytään kylmiä lukuja: viikonloppuna pelin ostaneista 18 käyttäjästä 13 pyysi rahansa takaisin. Qwiboon mukaan studion hyvitysluvut olivat ennen uutta politiikkaa häviävän pienet.

Kehittäjät ovat ehdottaneet ongelman korjaamiseksi esimerkiksi pelin keston mukaan skaalautuvaa hyvitysaikarajaa, mutta Valve itse ei ole toistaiseksi vastannut hätähuutoihin julkisesti.

Lähde: Destructoid, Gamespresso

Lisää luettavaa