Identiteettikriisistä selviytynyt Doom 4 puskee rajoja

Doom 4:n varhainen versio keskeytettiin persoonallisuuden puutteen takia. Nyt kehitys on tekijöiden mukaan mallillaan.

5.8.2013 11:02

Doom 4 on viettänyt hiljaiseloa vuonna 2007 tapahtuneesta julkistuksestaan asti. Projekti onkin kulisseissa pistetty ainakin kertaalleen uusiksi, kun peliä kehittävän id Softwaren tuolloinen uutuuspeli Rage ei myynyt odotetusti.

Id Softwaren studio-ohjaaja Tim Willitsin mukaan Doom 4:n varhaisversion kehitys keskeytettiinkin, koska peli ei yksinkertaisesti tuntunut Doomilta.

– Vika ei ollut vain yhdessä asiassa, eikä pelin grafiikka tai ohjelmointikaan ollut huonoa. Jokainen peli kuitenkin tarvitsee sielun. Jos pelasit Ragea, siinä oli oma sielunsa. Kyseisellä Doom 4 -versiolla oli sielun ja persoonallisuuden sijaan skitsofrenia ja identiteettikriisi. Siinä ei ollut id-pelin sielua ja intohimoa. Jokainen tietää miltä Doom tuntuu, mutta sitä on vaikea pukea sanoiksi, Willits kertoo.

Myös pelin julkaisevan  Bethesdan markkinointipomo Pete Hines on samoilla linjoilla.

– Voisimme aina tehdä pelin, joka ei ole ihmisten mielestä huono, mutta ei yhtä hyvä kuin se voisi olla. Se ei olisi ollut mahtava, eikä se olisi ollut se peli, jota ihmiset ovat odottaneet. Doom 4:n on oltava täysin odotusten arvoinen. Peli, jonka parissa id työskentelee parhaillaan puskee rajoja ja haastaa kehittäjänsä. En halua kenenkään ajattelevan pelin nähdessään, että id Software on yhä jämähtänyt 1990-luvulle, Hines sanailee.

Hiljaisuus varsinaisen pelin ympärillä kuitenkin jatkuu vielä jonkin aikaa. Kuluneena viikonloppuna järjestetyssä QuakeCon 2013 -tapahtumassa Doom-veteraani John Carmack kertoi, että häntä on toistaiseksi kielletty puhumasta Doom 4:stä.

Lähde: IGN / CVG

Lisää luettavaa