Entinen Rockstar-kehittäjä paljasti muistojaan Grand Theft Autosta, hyllytetystä Agent-pelistä ja zombiprojektista – studio torppasi blogin välittömästi

Rockstar Games ei innostunut Obbe Vermeijin blogista.

23.11.2023 21:01

Rockstar Games on torpannut entisen kehittäjänsä suunnitelmat muistelublogista.

Studiossa teknisenä ohjaajana yli vuosikymmenen ajan työskennellyt Obbe Vermeij aloitti äskettäin blogin, jossa hän kertoi muistelmiaan työstään studion pelien parissa. Vermeij ehti paljastaa kiinnostavia yksityiskohtia vanhoista Rockstar-projekteista, mutta suunnitelmat katkesivat studion väliintuloon.

Vermeij kertoi blogissaan esimerkiksi Grand Theft Auto III:een kehitetystä moninpelitilasta. Hänen mukaansa Rockstar kehitti kokeellisen moninpelitilan, jossa pelaajat pystyivät kilvoittelemaan pelin maailmassa toisiaan vastaan. Vermeij kertoo tiimin saaneen verkkopelin toimimaan, mutta buginen pelimuoto jäi leikkauspöydälle kehityskiireiden vuoksi.

Lisäksi Vermeij kertoi tietoja myös Rockstarin Agent-projektista. Agent paljastettiin alun perin vuonna 2009 PS3-konsolille, mutta peli vaipui vuosien saatossa unholaan ilman sen virallisempaa ilmoitusta Rockstarilta. Vermeij’n mukaan pelin kehitys käynnistyi alun perin demosta, jolla Rockstar North pyrki kannustamaan studion muita tiimejä käyttämään GTA:n pelimoottoria.

Agentin oli määrä olla GTA:ta suoraviivaisempi pelikokemus, jossa pelaajat olisivat seikkailleet esimerkiksi ranskalaisessa kylässä, sveitsiläisessä hiihtokeskuksessa, Kairossa sekä lopulta avaruudessa. Studion kerrotaan esimerkiksi kehittäneen peliin laskettelurinteeseen sijoittuvan takaa-ajokohtauksen, mutta kehitys ei edennyt toivotulla tavalla. Lopulta Grand Theft Auto V:n työstäminen vaati panosta suurimmalta osalta Rockstarin kehitystiimejä, minkä seurauksena Agent päädyttiin antamaan toisen kehitystiimin käsiin. Peliä ei kuitenkaan saatu missään vaiheessa valmiiksi.

Vermeij paljasti lisäksi työskennelleensä vuosien varrella myös Rockstarin käynnistämän zombipeliprojektin parissa. Pelkästään Z-nimellä tunnetun projektin kerrotaan perustuneen GTA: San Andreasin koodiin ja sijoittuneen sumuiselle skotlantilaiselle saarelle, jossa pelaajien olisi ollut määrä selviytyä epäkuolleiden hyökkäyksistä ajoneuvoja ja polttoainetta etsien. Tämän projektin kehityksen Vermeij kertoo hyytyneen Grand Theft Auto IV:n kehityksen edetessä.

Muistelublogi tyssäsi nopeasti, sillä Vermeij kertoi äskettäin Rockstarin lähestyneen häntä asian tiimoilta sähköpostitse. Hänen mukaansa blogi oli suututtanut joitakin vanhoja kollegoitaan, minkä vuoksi studio oli nähtävästi pyytänyt häntä lopettamaan bloginsa kirjoittamisen. Vermeij päätyi suostumaan pyyntöön, ja näin ollen uusia tietoja studion sisältä ei ole toistaiseksi luvassa lisää ainakaan Vermeij’n käsistä.

Lähde: Eurogamer

Lisää luettavaa