Iso-Britannian mainontaa valvova Advertising Standard Authority on kertonut päätöksessään EA:n Dungeon Keeper -pelin sähköpostimainonnan olleen harhaanjohtavaa.

ASA:n mukaan Dungeon Keeperin mainoksessa ei kerrota tarpeeksi selvästi, että ilmaiseen peliin pitää käytännössä tunkea roppakaupalla rahaa, jotta siinä voi edetä. ASA:n mukaan EA:n sähköpostikampanjassa ei mainittu tarpeeksi selvästi, että ilman peliin syötettyä valuttaa pelikokemus jää naurettavan torsoksi.

EA:n mukaan Dungeon Keeperin tapauksessa pelaajien olisi pitänyt ymmärtää, että Dungeon Keeper sisältää pelinsisäisiä ostoksia. EA:n mukaan pelin aikarajat (jotka saa avattua rahalla) ja muut puolipakko-ostokset eivät olleet pelissä mukana pelkän rahastuksen vuoksi, vaan niiden avulla ”tasapainoitettiin pelikokemusta”.

Tämä on ensimmäisiä kertoja, kun pay to win -pelin mainontaan puututaan.

Lähde: GamesIndustry.