Baldur’s Gate 3:n kääntäminen Xboxille edellyttää kompromisseja, kehittäjä Larian Studios uumoilee.

Larian Studios on jo aikaisemmin kertonut kohdanneensa haasteita odotetun roolipelin kääntämisessä Xbox-konsoleille. Studion perustaja Swen Vincke on kommentoinut asiaa vielä uudelleen tuoreessa haastattelussa.

IGN-sivustolle antamassaan haastattelussa Vincke kertoo Baldur’s Gate 3:n haasteiden taustalla olevan Microsoftin käytäntö, jonka mukaan pelien Xbox-versioiden täytyy vastata toisiaan pelillisesti Series S- ja Series X -konsoleilla. Vincken mukaan Baldur’s Gate 3:n jaetun ruudun moninpeli toimii mainiosti Series X:llä, mutta studio on kohdannut vaikeuksia pelitilan optimoimisessa Series S:lle.

– Voit tehdä kaikenlaista hullua, joten se vaatii paljon optimointia, Vincke kuvaili jaetun ruudun moninpeliä.

Microsoftin käytäntöjen vuoksi Larian ei voi poistaa jaetun ruudun moninpeliä käytöstä Xbox Series S:llä, joten studio joutuu löytämään ratkaisuja pelimuodon optimoimiseksi molemmille konsolimalleille. Studio ei kuitenkaan ole halukas poistamaan jaetun ruudun moninpeliä kokonaan Microsoftin alustalta. Vincke kertoo studion saattavan tästä huolimatta joutua tekemään kompromisseja Xbox-version julkaisemiseksi, vaikka hän ei tällä haavaa erittelekään mahdollisia ratkaisuja ongelman ratkaisemiseksi.

– Pyrimme mahdollisimman vähäisiin kompromisseihin. Se onkin yksi syy, minkä vuoksi tarvitsemme lisää aikaa.

Larian Studios kertoi eilen aikaistavansa Baldur’s Gate 3:n pc-version julkaisua lähes kuukaudella, jotta pelaajilla olisi enemmän aikaa pelata peliä. PS5-version julkaisua taas viivästettiin viikolla suorituskyvyn optimoimiseksi. Pelin pc-versio julkaistaan uuden aikataulun mukaisesti 3. elokuuta ja PS5-versio 6. syyskuuta. 

Lähde: IGN

Lisää luettavaa