2011 pelimyynti laski voimakkaasti – Syyt selvillä

NDP Group julkaisi analyysinsä joulukuun videopeli- ja konsolimyynneistä. Alamäki jatkuu - Digitaalinen jakelu vääristää lukuja.

13.1.2012 07:29

NDP Group julkaisi joulukuun myyntiluvut. Laskua on, mutta onko vika tuotteissa vai laskutavassa?

Joulukuun myynti tipahti vuodessa 21 %. Rahaa liikkui vain $3,99 miljardia, kun joulukuussa 2010 ala keräsi $5,07 miljardia. Laitemyynti laski 28 % ja pelimyynti 14 %, kun koko vuodelta laskua tuli 11 % ja 6 % vastaavasti.

Heikko joulumyynti näkyy myös koko vuoden tuloksessa, joka jäi $17,02 miljardilla kahdeksan prosenttia vuoden 2010 $18,59 miljardin tuloksesta.

Industrygamersin James Brightman summaa numerot hyvin.

-Kuten tiedämme, fyysisten kappaleiden myyntiluvut eivät vastaa kokonaiskuvaa. Vaikka digimyynti kasvaa voimakkaasti, on selvää, että hyllymyynti dominoi edelleen alalla. NDP Groupin ennuste on, että niin pc, kuin käsi- ja kotikonsolien sisällön osto tuotti $9,3 miljardin edestä liikevaihtoa, joka on kahdeksan prosentin lasku vuoden 2010 $10,1 miljardin tuotosta.

-Käytettyjen pelien osto, kokonaisten pelien digitaalinen lataaminen, ladattava lisäsisältö ja mobiilipelit vääristävät todellisia lukuja voimakkaasti.

Kokonaistulokset eivät ole täysin yllättäviä, sanoo NDP Groupin analyytikko, Anita Frazier.

-On otettava huomioon, että olemme nykyisen konsolisukupolven elinkaaren loppupuoliskolla ja peliala on digitaalisessa murroksessa. Core-pelaajat pysyvät aktiivisina ja kuluttavat tuttuihin nimikkeisiin niin digitaalisessa kuin fyysisessä formaatissa monilla eri alustoilla.

-Kokonaisarviomme markkinoista viittaa selkeään tarpeeseen saada syvempi katsaus digitaalisen jakelun kuin nyt. Tähtäämme tähän yhteistyössä digitaalisen viihteen analysointiin erikoistuneen EEDAR:n kanssa.

Lähde: IndustryGamers