WRC 9 -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden lokakuun 2020 numerossa 215. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!
Loppua odotellessa
KT Racing saattaa yrittää maailmanennätystä siinä, miten vähän urheilupeliä voi uudistaa kaudesta toiseen. Toisaalta studiota ei voi syyttää, sillä kansainvälinen autourheiluliitto FIA ja autopelien supermarket Codemasters ovat jo sopineet, että WRC-lisenssi siirtyy takaisin brittijulkaisijan hoteisiin. Koska asiat etenevät hitaasti, lisenssin siirtyminen tapahtuu vasta kaudella 2023, joten KT Racing joutuu taistelemaan periaatteessa hävittyä sotaa vielä pari vuotta.
Niinpä WRC 9 on kuin WRC 8 on kuin WRC 7. Pelien peruspalikat ovat niin yhteneväiset, että myös arvostelun voisi kopioida suoraan. Mukana ovat sentään kaikki tälle kaudelle ennen viruspandemiaa kaavaillut rallit, joista KT Racing on jälleen tyylilleen uskollisena poiminut ”parhaita paloja” silotelluiksi mukaelmiksi todellisuudesta. Maisemissa on sentään hiukan laajempi ero rallista toiseen, joten esimerkiksi Turkki ja Suomi eivät muistuta toisiaan ollenkaan. Studio myös lupailee, että Suomeen lisätään uusia erikoiskokeita vielä pelin julkaisun jälkeenkin.
Kevyt päivitys on tehty myös talli- ja kuljettajatiedoille. Mukana on esimerkiksi nyt omassa tallissaan ajava Jari-Matti Latvala ja kattava viipale muun muassa WRC2- ja WRC3-kuljettajia. Vanhemmasta kalustosta mukana ovat kaikki ralliurheilun peruskivet, joskin autojen mallintamisen taso on vaihteleva. Uratila puolestaan on pysynyt ennallaan, joten omaa tallia luotsataan tapahtumasta toiseen. Samalla täytyy huolehtia henkilöstön mielialasta ja jaksamisesta, oikeiden ihmisten palkkaamisesta, tallisuhteista, rahasta ja niin edelleen.
Ajettavuuteen on tehty pieniä päivityksiä hiomalla fysiikkamallinnusta. Peliohjaimella aloituskynnys on hiukan yllättävä, sillä WRC 9 on aluksi herkkä ja kiikkerä ajettava. Totutteluun kannattaakin varata muutama erikoiskoe, joiden jälkeen taival alkaa sujua. Ratilla tilanne on parempi, joten WRC-sarjan virallinen kilpapeli ainakin yrittää selviytyä edustustehtävistä kunnialla.
Samaa ei kuitenkaan voi sanoa pelin grafiikasta, joka on edelleen rosoista ja vanhahtavaa. Varsinainen valokuvaustila kuuluu kehittäjän lupailuihin tulevista päivityksistä. Äänipuolella tilanne on mahdollisesti vieläkin huonompi, sillä moottoriäänien luomiseen käytetty koodi saa autot kuulostamaan samalta 1990-luvun Test Drive -pelien kanssa. Ja vaikka mukana on nyt mahdollisuus omille moninpelimestaruuksille, tuleva kuljettajan ja kartanlukijan yhteistyötila kuulostaa mielenkiintoisemmalta. Ainakin ihmiskartanlukijalle voi antaa suoraa palautetta väärästä nuotista.
Ilman WRC-rallisarjan tukea ja kannustusta WRC 9 olisi ohitettu tänä vuonna huonona uudelleenlämmittelynä. Nähtäväksi jää, aikooko studio panostaa edes tuleviin peleihin vai onko WRC jätetty minimiylläpidolle lisenssin siirtymiseen asti.