Koomista taontaa
Japanilainen Guild01-pelikokoelma oli jäädä tyngäksi Euroopassa, kun yhtä sen lyhytpeleistä ei aluksi käännetty muiden mukana. Toisin kuitenkin lopulta kävi. Kokonaisuuden neljäs ja viimeinen peli saapui viimein Nintendo 3DS:n verkkokauppaan yli vuoden jälkijunassa.
Rytmipeli Weapon Shop de Omasse on ideatasolla virkistävän erilainen. Pelissä hallitaan asevuokraamoa, jossa valmistetaan miekkoja seikkailijoiden käyttöön. Puotiin astelee taistelutaidoiltaan vaihtelevia asiakkaita tasaisena virtana. Aseet taotaan aina tapauskohtaisesti, joten asiakkaiden tarpeita ja taustoja täytyy kuunnella. Tarkoitus on näyttää pelaajalle humoristisesti, mitä japanilaisten roolipelien kulisseissa tapahtuu.
Miekat, kirveet ja keihäät taotaan metallista muotoon, minkä jälkeen ase lasketaan veteen jäähtymään. Pelaaminen tapahtuu kosketusnäytöllä, jossa metallia naputellaan halutuista kohdista rytmin tahtiin. Pelaajan tulee huolehtia, että asetta taotaan ja hiotaan tasaisesti kaikkialta.
Weapon Shop de Omasse on Yoshiyuki Hirain ensimmäinen peli. Hirai on aiemmin työskennellyt sarjakuvien parissa, ja Japanissa hän on myös tunnettu koomikko. Peli heijastaakin tekijänsä taustaa: kerronta on hauskaa, ulkoasussa on vivahteita mangasta ja pelimekaniikka on alokasmaisen innokasta. Ansiot ovat pelattavuuden sijaan pirteässä käsikirjoituksessa.
On joka tapauksessa sääli, että pelaaminen puuduttaa pian. Kosketusohjauksesta uupuu silaus tarkkuutta, ja kokonaisuus kaipaa enemmän vaihtelua. On myös pettymys ja puute, että äänipuoli jää niukaksi. Musiikki ei rytmitä tapahtumia odotetusti. Pelistä irtoaakin virikettä vain ohikiitäväksi hetkeksi.