Rakentamista omaksi huviksi
On ollut suorastaan ilo seurata, kuinka Wii U:n erinomainen Super Mario Maker on kehittynyt yli vuoden takaisen julkaisunsa jälkeen. Omien Mario-kenttien luomiseen on päivitetty jatkuvasti uusia rakennuspalasia ja ominaisuuksia, joilla on korjattu jo roima määrä alkuperäisen pelin julkaisussa kritisoimiani puutteita ja epäkohtia. Pelin ja sen rakennustyökalun päivittymisen lisäksi myös pelaajakunnan ahkerat ahertajat ovat vuoden aikana kehittyneet taitavammiksi ja nokkelammiksi suunnittelijoiksi, joiden monenlaisia luomuksia löytää pelin uumenista aiempaa monipuolisemmin ja vaivattomammin. Wii U -version ottamien harppausten valossa onkin lähinnä harmiteltava, kuinka uunituore 3DS-taskuversio kärsii klassisesta pikkuvelisyndroomasta.
Älkää ymmärtäkö väärin. Super Mario Maker for Nintendo 3DS on edelleen se sama mainio rakennustyökalu, joka ihastutti jo Wii U:lla. Omien Mario-kenttien luominen onnistuu 3DS:n kosketusnäytöllä aivan yhtä luontevasti kuin kotikonsolin näyttöohjaimella, rakennuspalasia tarvitsee vain sijoitella kosketuskynällä ruudutetulle pelialueelle. Sen suurimmat vajavaisuudet liittyvät enemmänkin siihen, kuinka omia luomuksia jaetaan ja kuinka muiden kenttiä päästään pelaamaan.
Wii U:n eloisat ja alati kehittyneet verkkohaut ja -ominaisuudet loistavat 3DS:llä poissaolollaan, sillä taskuversion omistajat voivat jakaa ja ladata kenttiään vain ja ainoastaan 3DS:n StreetPass-ominaisuudella. Toisin sanoen kenttiä voi lähinnä vaihtaa pelin omistavien kavereiden tai satunnaisten peliä pelaavien vastaantulijoiden kanssa, mikä on Suomessa melko harvinaista. Kenttiä ei voi etsiä lainkaan, mutta taskuversiossa voi sentään pelata Wii U -versiossa rakennettuja kenttiä. Tämäkin tapahtuu täysin satunnaisesti päivittyvän listan kautta, joten oman suosikkikentän löytäminen miljoonien joukosta on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta.
”Super Mario Makerin kääntäminen 3DS:lle tuntuu ymmärrettävältä ratkaisulta, vaikka lopputulos ei ainakaan vielä pääse lähellekään sitä hienoutta, jonka Wii U -versio on jo tavoittanut.”
Super Mario Maker for Nintendo 3DS:stä on karsittu jopa muutamia kenttäsuunnitteluun vaikuttavia yksityiskohtia, kuten amiibo-tuki ja sen myötä Marion eri Nintendo-hahmoiksi muuttava mysteerisieni. Nämä ovat sinänsä melko pieniä uhrauksia, sillä mukaan on ympätty vastineeksi palasia, jotka lisättiin alkuperäiseen Wii U -versioon vasta jälkikäteen, kuten välipisteliput sekä tulta syöksevät pellekopterit vain muutaman mainitakseni. Rakennustyökalun monipuolisuus jaksaakin hämmästyttää kerta toisensa jälkeen, sillä eri elementtejä yhdistelemällä voi luoda niin perinteisiä kuin sarjan kaavoja rikkoviakin Mario-haasteita.
3DS-versio tekeekin isoveljeään parempaa työtä siinä, kuinka uusia palasia jaetaan pelaajille, minkä lisäksi pelissä nähdään vaivaa erilaisten rakennuspalasten esittelemiseen. Peli antaa myös vinkkejä, miten niitä kannattaisi omissa luomuksissaan hyödyntää. Tämä tapahtuu pelaamalla eteenpäin muun muassa Super Mario Challenge -tilaa, jonka 18 maailmaan jaetut sata kenttää ovat Nintendon suunnittelemia ja paikoitellen nerokkainta Mario-loikintaa vuosiin. Kentät voi luonnollisesti siirtää rakennustyökaluun tarkasteltavaksi, jolloin kuka tahansa voi tutkimalla ottaa opikseen Nintendon kenttäsuunnittelutaituruudesta.
Super Mario Makerin kääntäminen 3DS:lle tuntuu ymmärrettävältä ratkaisulta, vaikka lopputulos ei ainakaan vielä pääse lähellekään sitä hienoutta, jonka Wii U -versio on jo tavoittanut. Elintärkeiden verkko- ja jako-ominaisuuksien puuttuminen tekee kokemuksesta rampautuneen, sillä se hankaloittaa oman kädenjäljen jättämistä Marion värikkääseen historiaan. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että rakennustyökalu ja pelituntuma itsessään ovat täyttä timanttia. Toivoa siis sopii, että myös 3DS-versiota jatkokehitetään yhtä tarmokkaasti kuin Wii U -versiota.
7/10
Edelleen loistava ja helppokäyttöinen työkalu omien Mario-kenttien tekemiseen, mutta 3DS-version jako-ominaisuuksien karsiminen on käsittämätöntä.
Ville Arvekari