RISK

Risk on kömpelö, hengetön ja kliininen peli, joka kyllä vangitsee lautapelin säännöt, mutta ei tippaakaan sen tunnelmasta. Ongelmallinen yksin, ongelmallinen kaverien kanssa.

6.3.2015 11:53

Luokatonta menoa

Risk on eräs maailman legendaarisimmista lautapeleistä – ei välttämättä niitä aivan parhaita, mutta eeppisellä maailmanvalloituspelillä on ystävänsä. Lautapelin edellinen videopeliversio Risk: Factions toimi, koska se siirsi simppelin peruspelattavuuden hauskaan ja viihdyttävään sarjakuvamuotoon. Factionsissa ottivat yhteen robotit, kissat ja kenraalit.

Ubisoftin tuore Risk hylkää moiset hassutukset ja tarjoilee sen sijaan kliinistä ”lähitulevaisuuden” vektorigrafiikkaa ja syntetisoitua naisääntä. Ratkaisu on tylsä ja saa pelinkin tuntumaan tylsältä. Näin siis jo, ennen kuin on pelattu vuoroakaan.

Risk on lautapeli, jossa pino pelaajia kisaa maailman herruudesta. Maapallon kartta on jaettu alueisiin, joihin sotivat osapuolet sitten joka vuorolla sijoittelevat joukkojaan. Kukin pelaaja saa vuoronsa aluksi tietyn määrän nappeja riippuen muun muassa siitä, paljonko maanosia pitää hallussaan.

Kun ukkelit on jaettu, hyökkäillään. Hyökkääjät ja puolustajat heittävät noppaa, ja suuremman tuloksen heittänyt tuhoaa vastapuolelta yhden yksikön. Tasapelissä puolustaja voittaa. Kun toiselta osapuolelta loppuvat alueelta yksiköt, hyökkäys on ohi. Vuoronsa päätteeksi saa sitten siirrellä yksiköitään ja näin vahvistella rajojaan.

RISK -arvostelu

”Parin vuoden takainen Risk: Factions on metrin parempi ja kannattavampi ostos.”

RISK -arvostelu

Ei kovin monimutkaista, vai mitä? Ei toki olekaan, mutta Risk perinteisesti toimii sen takia, että pöydän ympärillä istuu oikeita ihmisiä. Ihmisiä, joiden kanssa voi tehdä liittoja ja joita voi sitten puukottaa selkään. Jotka reagoivat ja joiden kanssa pelien ympärille muodostuu luonnollisesti eräänlaisia tarinoita. Yksinkertaisen mekaniikan takana piilee melkoinen metapeli, jonka voimin Risk on kantanut läpi vuosikymmenten.

On selvää, että tylsää ja konemaista tekoälyä vastaan pelatessa moisesta ei ole tietoakaan. Se vääntää tylsästi ja tympeästi vuorosta toiseen ja tuntuu vieläpä fuskaavan reippaasti nopanheitoissakin. 11 yksikön hyökkäysarmeijan pysähtyminen yksinäiseen puolustajaan on tässä Riskissä ihan rutiinia.

Verkossa ei mene paljon paremmin, sillä Risk-pelit ovat luonnostaan pitkiä, ja kun pelin verkkototeutus on pätkivää mallia, pelejä on vaikea saada valmiiksi. Niitä ei tahdo jaksaa muutenkaan loppuun saakka, sillä kun ihmiset pelin aikana korvautuvat tipahdusten jälkeen tekoälyllä, pelin viehätys laskee vauhdilla.

Ikään kuin tämä ei riittäisi, Risk toimii hämmentävän huonosti, vaikka se näyttää joltain Tom Clancy -pelin valikkografiikalta. Ohjauksessa on viivettä ja simppelit taisteluanimaatiotkin nykivät koko ajan.

Kyseessä on siis peli, joka pyörii huonosti ja jota on tylsä pelata. Ja siitä ilosta pitäisi sitten maksaa 15 euroa. Jos Risk himoituttaa tietokoneversiona, parin vuoden takainen Risk: Factions on metrin parempi ja kannattavampi ostos.

3/10

Risk on kömpelö, hengetön ja kliininen peli, joka kyllä vangitsee lautapelin säännöt, mutta ei tippaakaan sen tunnelmasta. Ongelmallinen yksin, ongelmallinen kaverien kanssa.

Miikka Lehtonen

3/10
KehittäjäZoe Mode
JulkaisijaUbisoft
PeligenretStrategia
Pegi-ikärajatK-7
Pegi-merkinnätOnline
Lisää luettavaa